5 نکته برای والدین یک کودک پرخاشگر

پدر یا مادر یک کودک پرخاشگر بودن واقعا دشوار است. اما باید توجه داشته باشید که خشم یک هیجان سالم است که همه ی ما تجربه می کنیم. به عنوان والدین کودکتان، شما این فرصت را دارید که به کودک خود کمک کنید تا با احساس خشم خود کنار بیاید و این احساسات را با روش هایی که مولد و سازنده هستند بیان کند. در اینجا 5 مورد از نکاتی را که برای والدین یک کودک پرخاشگر لازم است بیان می کنیم:

• گوش دهید.

پدر یا مادر یک کودک پرخاشگر بودن به معنی یادگیری خوب گوش دادن است. به فرزندانتان فرصت کافی دهید تا شنیده شوند. حتی اگر با چیزی که باعث عصبانیت کودکتان شده یا با نظرات او مخالف هستید، برای شنیدن حرف های او وقت بگذارید. عصبانی شدن و احساس اینکه شنیده نمی شوند می تواند باعث شود که کودکتان به طریقی اقدام کند تا توجه شما را جلب و شما را مجبور به شنیدن حرف هایش کند؛ و متاسفانه، این اقدامات می توانند خطرناک باشند. بنابراین توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشید و بیشتر به آن ها گوش دهید تا اینکه برایشان صحبت کنید.

• زمان مناسبی را برای صحبت کردن انتخاب کنید.

وقتی با یک کودک پرخاشگر سروکار دارید، باید بدانید که شدت احساسات او می تواند از چیزی که شما باید بگویید_ بدون توجه به اینکه چقدر مهم و ارزشمند است_ جلوگیری کند. برای افزایش دادن فرصت هایی که در آن ها تلاش شما برای برقراری ارتباط موفقیت آمیز باشد، هنگامی که به دنبال فرصت برای مطرح کردن نگرانی های خود هستید زمان مناسبی را انتخاب کنید. ممکن است لازم باشد منتظر بمانید تا کودکتان آرام شود، یا حرف زدن را موکول به شرایطی کنید که کودکتان صمیمی تر است و بهتر ارتباط برقرار می کند. در واقع شما باید افکارتان را یک یا دو روز در ذهن خود نگه دارید، تا زمانی را پیدا کنید که کودکتان آماده ی صحبت کردن باشد.

• فرصتی را برای تخلیه ی فیزیکی هیجانات فراهم کنید.

آیا فرزندتان به بسکتبال، دویدن، یا شنا علاقه دارد؟ این نوع از فعالیت های فیزیکی می توانند نقش مهمی در کمک به فرزندتان برای تخلیه ی فیزیکی خشم خود داشته باشند. ( بعلاوه، آن ها منبع فوق العاده ای از تمرینات فیزیکی هستند.) مراحلی را برای ورزش کردن کودک خود فراهم کنید یا او را تشویق کنید تا در فعالیت های فیزیکی جدید شرکت کند، یا برنامه ی ورزشی فعلی او را به یک سطح جدید برسانید.

• از روابط خانوادگی کودکتان استفاده کنید.

گاهی اوقات کودک حرف یکی از اعضای خانواده مثل خاله، عمه و ... را به راحتی گوش می دهد، در حالی که شما ماه هاست نمی توانید این کار را انجام دهید. آنچه که می توانید برای استفاده از روابط مهم خانوادگی کودکتان انجام دهید را شناسایی کنید. و اگر در اطراف فرزند شما عمو یا عمه ی خاص، یا فرد خاصی که واقعا روی کودکتان تاثیر مثبت داشته باشد وجود ندارد، می توانید از برنامه هایی که دارای مربی هستند کمک بگیرید. مربیان واجد شرایط در گوش دادن به کودکان آموزش دیده اند، به ان ها کمک می کنند تا خودشان را بیان کنند، و آن ها را بدون قید و شرط می پذیرند.

• کمک بگیرید.

در صورتی که شاهد نمونه هایی از خشونت افراطی و حل نشده برای مدت بیش از دو هفته بودید، به دنبال یک متخصص بهداشت روان باشید که می تواند از طریق کار کردن روی این احساسات دشوار به فرزندتان کمک کند. بخاطر داشته باشید که خشونت فرزندتان به هر دلیلی که باشد لام است تا او مهارت های لازم را جهت کار روی این احساسات و قرار دادن آن ها در مسیری مولد و سالم به دست آورد. اگر قواعدی که در بالا ذکر شد را اعمال کردید، و هیچ بهبودی در رفتار کودکتان مشاهده نشد، به یک روانشناس بالینی کودک جهت کمک به فرزند خود مراجعه کنید.

محقق و مترجم: ندا مهفر_ کارشناس ارشد روانشناسی بالینی/ گروه درمانگر و درمانگرACT

جهت دریافت نوبت ویزیت برای خانم مهفر اینجا کلیک کنید و با نزدیک ترین مرکز به محل زندگی خود تماس بگیرید.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران