امروزه لیزر به پرطرفدارترین روش رفع موهای زائد تبدیل شده است و و همانند سایر روش‌های رفع موهای زائد با عوارضی همراه است.
این روش برای بیشتر افراد ایمن و اثر‌بخش میباشد ولی نمیتوان از آن برای رفع موهای تمام افراد با تن پوستی و رنگ موی متفاوت استفاده نمود. رنگ پوست و مو، ضخامت مو و فاکتور های دیگر میتوانند نتیجه نهایی را تعیین کنند. عوارض جانبی ناشی از لیزر موهای زائد معمولاً خفیف و موقتی میباشند ولی در مواردی هم ممکن است این عوارض جدی و شدید باشند.
در این مقاله با معمول ترین عوارض جانبی لیزر موهای زائد و روش‌های پیشگیری از بروز آن‌ها آشنا می‌شوید:

بیشتر مراجعین در طی لیزر درمانی و یا کمی پس از آن این موارد را گزارش میکنند:

  • قرمزی ناحیه درمانی: این حالت میتواند یک تا یه روز پس از درمان بروز نماید.
  • تورم: تورم و حساسیت خفیف در ناحیه فولیکولها و پس از درمان که در طی 1 تا 3 روز ناپدید می شود.
  • خارش: ممکن است بیمار در طی لیزر درمانی و یا پس از آن خارش و ناراحتی را حس کند.
  • درد و مور مور خفیف: تعداد زیادی از مراجعین درد ناشی از لیزر را همانند ضربات نرم یک لاستیک چرمی به روی پوست توصیف میکنند. بیشتر مراجعین باور دارند که لیزر درمانی دردناک نیست ولی شدت درد فرد با توجه به حساسیت پوست وی متفاوت خواهد بود. در صورتی که فرد به درد حساس باشد، از کرمهای بی حسی و یا اسپری برای رفع درد جلسات لیزر درمانی استفاده می‌شود.

مقاله مرتبط: شایعاتی عجیب و باورنکردنی درباره عوارض لیزر موهای زائد

چگونه از بروز عوارض لیزر موهای زائد جلوگیری کنیم؟

ناحیه درمانی و اهداف درمانی خود را تعیین کنید و برای لیزر درمانی مکانی را انتخاب کنید که معتبر و شناخته شده باشد و پس از آن برای جلسات لیزر درمانی برنامه‌ریزی کنید. این کار باعث می‌شود تا متخصص مربوطه بهتر بتواند به شما در جهت تعیین اهداف درمانی تان کمک نماید.
حتماً پیش از آغاز جلسات در خصوص گزینه های رفع موهای زائد با یک متخصص مشورت کنید تا نوع پوست و موی شما بررسی شده و احتمال اثر بخشی و یا بروز عوارض جانبی برای شما مشخص شود.
مطمئن شوید که یک متخصص لیزر درمانی را انجام میدهد و حتماً از دستورات وی در دوران قبل و بعد از درمان پیروی کنید تا به بهترین و مطلوب ترین نتایج دست یابید. در صورتی که از کیت های خانگی لیزر استفاده کنید و یا مرکز غیر معتبر را برای لیزر انتخاب کنید، احتمال بروز عوارض جانبی و نتایج نامطلوب افزایش می‌یابد.

مقاله مرتبط: چرا لیزر موهای زائد روشی پر طرفدار است؟

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران