منوی اصلی
انتخاب بخش بندی سوالات
سلام مجدد ببخشید برای خوراکی وغذابهتره ازچه غذاهایی استفاده کنیم ویا غذاهو خوراکیه خاصی دارن یا چی بیشتر براشون خوبه ؟ (اتیسمان)
پاسخ
دکتر مریم اکبری دکتر مریم اکبری
۴۸ / ۱۰ / ۱۱ | ساعت ۴ ق.ظ

با سلام

از آنجایی که گلوتن و کازئین هضم نشده با تحریک مخاط دستگاه گوارش موجب تحریک سیستم عصبی می شوند ،حذف گلوتن وکازئین ازرژیم غذایی میتواند موجب کاهش تحریک پذیری شود.

به طور کلی غذای کودک اوتیستیک باید به شکل طبیعی آن نزدیک و بهترین غذاها آن‌هایی هستند که توسط کارخانه‌ها تهیه نشده وهمچنین تازه باشند. قسمت اعظم پروتئین غذای کودک از انواع گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ تشکیل شود ( به علت جذب راحت تر )میوه‌ها و سبزیجات تازه: میوه‌ها و سبزی‌ها منبع خوب ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستندو به صورت خام و تازه مصرف شوند .مصرف شکل معدنی و تصفیه شده آب برای جلوگیری از یبوست به مقدار زیاد توصیه می‌شود.مواد غذایی سرشار از منیزیم: بادام، کلم بروکلی، اسفناج، سویا ، عدس، تخم کدو و دانه آفتابگردان.

مواد غذایی ممنوع

گندم ،جو (به علت وجود گلوتن و کاسین) و محصولات تهیه شده از آنها باید حذف و یا به شدت محدود شود. این محصولات شامل: انواع نان، شیرینی، بیسکویت، کلوچه، پاستا و … می‌باشند .لبنیات (به علت وجود کازئین) شامل شیر، ماست، پنیر، بستنی و خامه باید حذف و یا محدود شده و یا از نوع بدون کازئین آن‌ها مصرف گردد.تمامی غذاهای آماده- کنسروها –چاشنی ها- رنگهای مصنوعی– ادویه جات –فلفل قرمز-شکلات و هرآنچه دارای شکر ویا حتی شیرین کننده های مصنوعی و افزودنی ها و نگهدارنده ها و فسفات می باشدمحدود شود .

مواد غذایی ، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید

بعضی از کودکان ASDممکن است دچار کمبود ویتامینهای آ، ب۱، ب۳، ب۵ و همچنین بیوتین، سلنیوم،روی و منیزیوم باشند.نیاز به مصرف کلسیم و روی در این کودکان بیشتر است .مکملهای روغن کبد ماهی ( غنی از ویتامین های آ و د ) ویتامین ث باعث کمک به عملکرد مغز میشود. اسیدهای چرب امگا-۳ بسیار توصیه شده اند و در ماهی و روغن ماهی یافت می‌شوند .

2188012022

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

https://t.me/askq_bot
تخفیف لیزر موهای زائد ویژه ماه رمضان
مقالات تصادفی

آخرین چند رسانه ای های پزشکی و سلامت

آخرین تست های سلامتی

درمان بی خوابی بدون دارو (کلیک کنید)
اینجا باهوش تر میشوید!
عضویت در خبرنامه ثبت نام
ثبت نام شما با موفقیت انجام شد
در خبرنامه ما عضو بشید و دسترسی خودتون به اطلاعات جالب و جذاب رو راحت کنید. باقی کارها رو ما برای شما انجام میدیم. تنظیم خبرنامه خبرنامه سلامت خبرنامه مغز و اعصاب و روان خبرنامه زیبایی و تغذیه