لیزر موهای زائد یک روش مناسب، مطمئن و پایدار برای افرادی است که از اصلاح کردن موهای زائد و استفاده از روش های مختلفی مانند وکس یا نخ خسته شده اند و به روش های دیگری برای از بین بردن موهای زائد خود فکر می کنند.

متخصصین پوست لیزر درمانی را برای از بین بردن موهای زائد بدن و صورت توصیه می کنند چرا که این روش کاملا موثر و بی خطر است و باعث می شود ظاهر پوست در مقایسه با سایر روش ها همچون موم انداختن، الکترولیز یا تیغ زدن صاف تر و لطیف تر باشد.

تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد

در استفاده از این روش لازم است بیمار چند جلسه منظم به پزشک مراجعه کند. اکثر مراجعه کنندگان بین ۲ تا ۶ جلسه نیازمند درمان خواهند بود. پس از آن اغلب تا چندین ماه هیچگونه موی زائدی روی بدن خود نخواهند داشت. زمانی که مو مجددا رشد می کند، میزان موها نسبت به قبل کاهش چشمگیری خواهد داشت. به علاوه موهای رشد کرده بسیار نازک تر و روشن تر از قبل هستند. پس از رشد مجدد موها لیزر درمانی تکرار می شود.

مقاله مرتبط: لیزر موهای زائد در طی چند جلسه انجام میگیرد؟

چه مناطقی از بدن را می توان لیزر درمانی کرد؟

لیزرهای طراحی شده قابل استفاده برای تمام قسمت های بدن می باشند. بسیاری از این لیزرها برای بخش های وسیع بدن موثرتر خواهند بود. لیزر قابل استفاده برای بخش های زیر می باشد:

  • پشت
  • شکم و سینه
  • ناحیه بیکینی
  • قفسه سینه
  • صورت، به ویژه پشت لب ها و چانه
  • گوش (مقاله مرتبط: لیزر موهای زائد گوش)
  • گردن
  • شانه ها
  • ران
  • ساعد
  • و...

لیزر موهای زائد به دلیل آسیب هایی که ممکن است به چشم برسد، برای پلک ها و اطراف چشم ها به هیچ عنوان توصیه نمی شوند.

مقاله مرتبط: آیا میتوان از لیزر موهای زائد برای نواحی اطراف چشمان استفاده نمود؟

آمادگی های قبل از انجام لیزر موهای زائد

اگر تصمیم دارید از روش لیزر موهای زائد بدن و صورت استفاده کنید، توصیه می شود نکات زیر را حتما رعایت کنید:

  • در معرض نور خورشید قرار نگیرید نور خورشید خطر بروز عوارض جانبی را افزایش می دهد، عوارضی مانند روشن شدن پوست. اگر در معرض نور خوشید قرار گرفته اید یا از دستگاه های سوالار استفاده کرده اید، مدتی صبر کنید تا تاثیر آنها از بین برود. برخی پزشک ها توصیه می کنند تا ۶ هفته قبل از انجام لیزر درمانی در مقابل نور خورشید قرار نگیرید.
  • از انجام اپیلاسیون و استفاده از وکس و نخ اصلاح و الکترولیز اجتناب کنید. این روش ها فولیکول مو را به طور موقت از بین می برند و با فرایند لیزر درمانی تداخل پیدا می کنند.

مقاله مرتبط: آمادگی برای لیزر موهای زائد

نکاتی در مورد لیزر درمانی و بعد از آن

بیشتر مراجعین می توانند بلافاصله پس از لیزر موهای زائد به فعالیت های عادی خود بپردازند. ولی در صورتی که تصور می کنید فرایند لیزر درمانی شما را خسته میکند، می توانید پس از آن استراحت کنید و یا مرخصی بگیرید.
احتمالاً پزشکتان به شما پیشنهاد میکند تا یک روز پس از لیزر از مراجعه به جکوزی و انجام فعالیتهای سنگین فیزیکی بپرهیزید زیرا حرارت ناشی از جکوزی می تواند حساسیت پوست شما را افزایش دهد. در صورتیکه پوست شما در این مدت قرمز و حالت آفتاب سوختگی داشته باشد مرطوب کننده های موضعی و محلولهای ضد التهاب می توانند این حالت را التیام بخشند. کمپرس های خنک و بسته های یخ هم می توانند سوزش را کاهش دهند.

مقاله مرتبط: لیزر موهای زائد و دوران پس از آن

عوارض لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش بی خطر برای از بین بردن و رفع موهای زائد بدن و صورت است. بسیاری از افرادی که می خواهند لیزر موهای زائد انجام دهند، درباره اثر لیزر بر اجزای داخلی بدن خود نگران هستند. لیزری که در ناحیه شرمگاهی یا زیر بغل انجام می شود هیچ ارتباطی با اجزای داخلی بدن مثل تخمدان یا بافت سینه ندارد و هیچ آثار مخرب و ضرری را به همراه ندارد، زیرا نور لیزر در این درمان تا این عمق به بدن نفوذ نخواهد کرد. این مسئله در جهان مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که میزان نفوذ لیزر در پوست خیلی کم و شاید به عمق چند میلی متر است، بنابراین اصلا امکان نفوذ به بافت های عمیقتر وجود ندارد که باعث مشکل شود.

در بررسی های انجام شده بر روی موش های باردار، تاثیرات منفی ناشی از قرار گرفتن در برابر لیزر مشاهده شده است، اما در مورد انسان هیچ خطری از قرار گرفتن در برابر لیزر در دوران بارداری گزارش نشده است. با این حال به خاطر اینکه بررسی بلند مدت در این زمینه انجام نشده و به دلیل حساسیت بالای بارداری، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند که لیزر درمانی در دوران بارداری متوقف شود و تا پس از تولد نوزاد به تعویق بیفتد.

مقاله مرتبط: لیزر موهای زائد در دوران بارداری و شیردهی

آیا لیزر موهای زائد میتواند باعث بروز زخم های پوستی شود؟

زخم یکی از عوارض محتملی است که میتواند بر اثر لیزر موهای زائد بوجود آید ولی در صورتی که شما به یک متخصص باتجربه مراجعه کنید و خود نیز کاندیدای خوبی برای لیزر باشید، این امکان بسیار کاهش خواهد یافت زیرا دلیل اصلی بروز این زخم ها، به کار گیری نادرست لیزر است. زمانی که فردی غیر ماهر و بی تجربه از دستگاه لیزر استفاده میکنند، ممکن است پرتوها تا عمق خیلی زیادی وارد پوست شده و باعث بروز زخم های کلوئیدی و تاول شوند.
همچنین نوع دستگاه لیزر باید با توجه به نوع پوست فرد انتخاب شود بنابراین حتماً باید لیزر موهای زائد توسط یک متخصص ماهر و با تجربه صورت گیرد که در زمینه نحوه کار با لیزر و انتخاب دستگاه لیزر تخصص کافی داشته باشد و این کار را به گونه‌ای انجام دهد که احتمال بروز پیامدهای جدی و مشکلات پوستی به حداقل برسد.

احتمال بروز زخم های پوستی در تعدادی از مراجعین بیشتر از دیگران است و در صورتی که شما در این گروه باشید، حتما متخصص مربوطه پیش از لیزر این نکات را به یاد آور خواهد شد. رنگ پوست و توانایی پوست شما در بهبود هم میتواند در بروز زخم ها مؤثر باشد. در صورتی که شما از داروهای درمانی آکنه استفاده میکنید و یا التیام پوست شما به آرامی صورت میگیرد، ممکن است دچار زخمهایی شوید. بنابراین باید پیش از لیزر اطلاعاتی در خصوص سابقه بالینی تان را در اختیار متخصص مربوطه قرر دهید. به منظور پیشگیری از بروز پیامدهای جدی ناشی از لیزر موهای زائد مانند زخم های پوستی حتماً به یک متخصص با تجربه مراجعه کنید.

جهت مشاهده متخصصین و مراکز مورد تائید سایت سبز و سالم کلیک کنید.

مقاله مرتبط: شایعاتی عجیب و باورنکردنی درباره عوارض لیزر موهای زائد

مزایای لیزر موهای زائد

یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت لیزر این است که این روش می تواند به میزان ۵۰ تا ۹۵ درصد رشد موهای زائد را کاهش دهد که البته در عده ای هم این رقم به ۱۰۰ میرسد. این امکان وجود دارد که پس از مدتی موهای زائد رشد نمایند ولی رشد آن ها خیلی کمتر از قبل خواهد بود و البته ضخامت موهای رشد کرده هم به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. از دیگر مزایای لیزر موهای زائد می توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱-درمان سریع انجام میگیرد ۲-لیزر در طی بلند مدت روشی مقرون به صرفه است ۳-شما از شر موهای زائد زیر پوستی راحت می شوید ۴-شما با انتخاب لیزر در زمان هم صرفه جویی میکنید ۵-لیزر می تواند موهای کوتاه را نیز رفع کند.

مقاله مرتبط: چرا لیزر موهای زائد روشی پر طرفدار است؟

لیزر موهای زائد در چه کسانی تاثیر مطلوبی دارد

اگر دارای پوست تیره هستید، احتمالا شنیده اید که استفاده از لیزر و از بین بردن دائم موهای زائد برای شما کار سختی است. حقیقت امر این است که لیزر موهای زائد در افرادی که پوست روشن و کلفت دارند و موهای زائد آنها تیره (قهوه ای و سیاه) می باشد بهترین نتیجه را در بر خواهد داشت و تا چندی قبل افراد دارای پوست تیره با مشکلات زیادی رو برو بودند و نمی توانستند به راحتی از لیزر استفاده کنند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ماشین های لیزر افراد دارای پوست های تیره هم می توانند از بین بردن دائم موهای زائد را تجربه کنند. اما برای این افراد استفاده از لیزر مناسب با قدرت متعادل بسیار مهم است که باید توسط متخصص با تجربه انجام شود.

مقاله مرتبط: لیزر موهای زائد درافراد تیره پوست

مقایسه لیزر درمانی و الکترولیز برای موهای زائد بدن

الکترولیز و لیزر درمانی دو فرایند نسبتا جدید برای از بین بردن دائم موهای زائد می باشد. این دو روش دارای تفاوت هایی هستند که این تفاوت ها باعث محبوبیت بیشتر لیزر شده است. در ادامه به بررسی هر دو روش می پردازیم که می توان به تفاوت های آنها نیز پی برد. 

الکترولیز

طی چند جلسه متخصص الکترولیز سوزن هایی را وارد فولیکول مو می کند و یک جریان الکتریکی وارد سوزن می کند که این جریان به ریشه مو رسیده و آن را از بین می برد. از بین بردن موهای مربوط به بخش های کوچکی مانند بالای لب ها کلا ۴ تا ۱۰ ساعت و نواحی وسیع تر مانند بیکینی بین ۸ تا ۱۶ ساعت طول می کشد. الکترولیز به طور دائم موهای زائد را از بین می برد، اما برخی افراد رشد مجدد موهای خود را مشاهده کرده اند.
مزیت استفاده از الکترولیز این است که موهای زائد را به طور دائم از بین می برد. جنبه منفی الکترولیز هم وقت گیر بودن آن است، بنابراین این روش مناسب قسمت های کوچک مانند بالای لب ها و زیر بغل می باشد. این فرایند بسیار دردناک است و باعث خشکی، زخم شدن و التهاب پوست می شود. اگر سوزن و دیگر ابزار به درستی استفاده نشوند خطر بروز عفونت نیز وجود دارد.

لیزر موهای زائد

لیزر از طریق پوست وارد فولیکول مو می شود و در این قسمت رشد مو را متوقف می کند. این فرایند در افراد دارای پوست روشن و موهای تیره بهترین تاثیر را دارد، زیرا ملانین (رنگدانه) در مو نور بیشتری را جذب کرده و درمان موثرتر خواهد بود.
نتیجه لیزر درمانی گاهی دائمی است، اما اغلب لازم است تا یک سال پس از تکمیل درمان، هر ۶ ماه یک بار لیزر درمانی مجددا تکرار شود. مزیت استفاده از لیزر این است که ماندگاری زیادی دارد و بخش های وسیعی از بدن را می توان به سرعت درمان کرد. عوارض جانبی این روش نیز قرمزی و التهاب پوست می باشد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران