اخیرا محققان در بررسی های خود در رابطه با آپنه خواب عاملی را عنوان کرده اند که تاثیر زیادی بر روی مغز دارد: کمتر شدن جریان خون به مغز. 
به این منظور در یک تحقیق، متخصصان با استفاده از نوعی فرایند غیرتهاجمی MRI جریان خون مغز را اندازه گیری کردند. این روش تصویربرداری مغز وابسته به حجم خون و سطح اکسیژن(BOLD) نامیده می شود. این روش معمولا برای مشاهده مشاهده فعالیت مغز به کار می رود. تحقیقات قبلی نشان داد که جریان ضعیف خون در مغز افراد مبتلا به آپنه خواب مشکل ساز است، بنابراین محققان از سیگنال BOLD مربوط به تمام مغز استفاده کردند تا جریان خون را در مغز افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی و همچنین مغز افراد سالم بررسی کنند. 
یکی از متخصصان در این زمینه می گوید: ما می دانیم که آپنه خواب به مغز آسیب می رساند، همچنین می دانیم که قلب در خونرسانی به بدن و از جمله به مغز مشکل دارد. با استفاده از این روش (تصویربرداری مغز وابسته به حجم خون و سطح اکسیژن) می توانیم تغییر در میزان اکسیژن خون را در کل مغز نشان دهیم؛ تغییر در میزان اکسیژن یکی از مهم ترین علل آسیب مغزی در افراد مبتلا به آپنه خواب است. 
آپنه انسدادی خواب یک اختلال بسیار جدی است که به دلیل آن فرد در هنگام خواب به طور مکرر دچار وقفه های تنفسی می شود. هر زمان که تنفس فرد متوقف می شود، سطح اکسیژن خون افت پیدا می کند و کاهش اکسیژن به بسیاری از سلول های بدن آسیب می رساند. اگر این اختلال درمان نشود منجر به بروز مشکلاتی مانند فشار خون بالا، سکته مغزی، نارسایی قلبی، دیابت، افسردگی و دیگر مشکلات جسمی می شود. 
حدود 10 درصد از بزرگسالان به آپنه انسدادی خواب مبتلا هستند که با علائمی همراه است، این علائم عبارتند از: خواب آلودگی شدید در طول روز، افسردگی، اضطراب و مشکل حافظه. 
در این بررسی شرکت کنندگان زنان و مردانی بودند که برخی به آپنه خواب انسدادی مبتلا بودند و برخی هیچ مشکلی نداشتند؛ سیگنال های BOLD مربوط به این افراد طی سه چالش فیزیکی در حالیکه بیدار بودند، اندازه گیری شد: 
•    در چالش اول شرکت کنندگان به زور در یک لوله خیلی کوچک نفس می کشند که فشار وارد به قفسه سینه را بالا می برد. 
•    در چالش دوم شرکت کنندگان به سختی دست های خود را فشار می دهند. 
•    در چالش سوم پای راست شرکت کنندگان به مدت 1 دقیقه در آب یخ قرار داده می شود. 
در هنگام بررسی نتایج مربوط به چالش اول، تفاوت زیادی بین سیگنال های مربوط به افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب و افراد سالم وجود نداشت. اما در چالش دوم و سوم، در افراد مبتلا به آپنه خواب انسدادی جریان خون ضعیف تری در مغز مشاهده شد. 
محققان معتقدند که علت تفاوت در نتایج حاصل از دو چالش آخر در بین دو گروه این است که در افراد مبتلا به آپنه انسدادی سیگنال ها از عصب های دست ها و پاها از بخش های بالای مغز کنترل می شوند که کنترل کننده احساس و جنبش عضلانی هستند، اما به دلیل آسیب مغزی آهسته تر عمل می کنند. از طرف دیگر تغییرات مربوط به چالش اول اساسا به وسیله سیگنال های فشار خون در قفسه سینه رانده می شوند و به بخش های حسی یا کنترل کننده عضله در مغز نیازی ندارند. 
به علاووه این تحقیق نشان داد که مشکل ناشی از آپنه انسدادی خواب در زنان بسیار جدی تر از مردان است. در حال حاضر محققان در حال بررسی روش های درمانی برای اثرات مخرب آپنه انسدادی خواب هستند. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران