واریکوسل بزرگ شدن رگهای واریسی درکیسه بیضه است.  این عارضه نسبتاً شایع است و ازهر100 مرد 15 نفربه واریکوسل مبتلا هستند و بطورکلی ازهر100 مرد 40 نفرنابارورهستند.  

واریکوسل اغلب در بیضه سمت چپ اتفاق می افتد.

درمان واریکوسل بمنظور باروری مردان با انجام عمل جراحی بصورت سرپایی صورت می گیرد.  درطول عمل که با بیهوشی موضعی یا عمومی انجام می شود یک برش کوچک برروی شکم و نزدیک کیسه بیضه ها داده می شود.  رگهایی که موجب بروزواریکوسل شده اند قطع می شوند تا ازورود جریان خون به واریکوسل جلوگیری کنند.

روش دیگراستفاده ازروش غیرجراحی است.  دراین روش با انجام آمبولازیسیون ازطریق پوست واریکوسل را درمان می کنند به اینصورت که یک کاتتر کوچک ازطریق ورید بزرگ کشاله ران یا گردن وارد واریکوسل شده و قسمتهای مسدود شده بوسیله بالن،  فنرو یا دارو بازمی شود.  

4 ساعت پس ازانجام عمل جراحی که بصورت سرپایی انجام می شود،  بیمارمرخص می شود ومی تواند به خانه برود. داروی ضد درد نیزبرای مصرف چند روز پس ازعمل برای بیمارتجویزمی شود.

پس از یک تا دو روز بیمارقادرخواهد بود وظایف روزانه خود را انجام دهد و پس ازیک هفته درسلامت جسمی کامل است.

علت واریکوسل چیست؟

واریکوسل به دلیل افزایش دمای بیضه ها و یا بعلت کاهش جریان خون دررگهای بیضه اتفاق می افتد.  اگرچه بنظرنمی رسد که مکانیزم واریکوسل نقشی درباروری مردان داشته باشد،  اما ممکن است در آسیب رساندن یا ازبین بردن اسپرم ها نقش داشته باشد.  درمان واریکوسل راهی کمکی برای بهبود وضعیت باروری درمردانی است که همزمان دچاراختلال اسپرم هم هستند.
 

عوارض جراحی

  • عفونت در محل عمل جراحی
  • تجمع مایع درکیسه بیضه که باید تخلیه شود.
  • آسیب به عروق و اعصاب ناحیه جراحی شده

بعضی ازپزشکان عقیده دارند که واریکوسل بزرگ با مشکلاتی دررابطه با اسپرم همراه است.  با این وجود مشخص نیست که انجام جراحی واریکوسل درباروری مؤثرباشد.  اما انجام این عمل ممکن است سبب بهبود کیفیت منی بشود و البته که این روش ازسایردرمانهای باروری ساده ترو آسانتراست. 

گاهی واریکوسل آنقدرکوچک است که فقط درسونوگرافی دیده می شود و نیازی به درمان ندارد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران