به تازگی عده زیادی در خصوص روغن نارگیل و مجزه های ناشی از مصرف آن صحبت میکنند .حتی تعداد زیادی از بیماران هم با پزشک خود درباره مصرف این ماده مشورت میکنند .در واقع شاید مصرف روغن نارگیل به یکی از بزرگترین و مهم‌ترین ابهامات افراد تبدیل شده باشد .ولی پاسخ به این سؤال کمی دشوار است .

میتوان گفت که روغن نارگیل در مقایسه با روغن زیتون تناسب بیشتری برای پخت و پز در دمای بالا دارد ولی مزایای کلی آن برای بدن کدامند ؟

خبر خوب این است که روغن نارگیل باعث بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول خوب خون می‌شود و اثر بخشی آن از چربی های طبیعی هم بیشتر است .

همین خاصیت روغن نارگیل باعث می‌شود که بتوان از آن به عنوان یک ماده مفید برای بدن یاد کرد .

روغن نارگیل بر خلاف سایر چربی های ناشی از سبزیجات ،اشباع شده است .این ماده در دمای اتاق حالت جامد دارد .در واقع حدود 90 درصد از روغن نارگیل از چربی های اشباع تشکیل شده است .این مقدار برای کره 64 درصد و برای گوشت گاو 40 درصد است .

 

چرا این موضوع تا این حد آزار‌دهنده است ؟

زیرا ما با توجه به هزاران مطالعاتی که در این خصوص انجام گرفته است ،می دانیم که چربی های اشباع شده باعث افزایش کلسترول بد خون و علایم التهابی خون می‌شوند .هر دو این موارد هم خود به افزایش احتمال ابتلا به حملات قلبی و سکته منجر می‌شوند .

تمام این اطلاعات از مطالعات انجام شده در زمینه چربی های اشباع شده منایع حیوانی بدست آمده‌اند -مانند کره ،چربی گوشت گاو و سایر موارد .ولی آیا چربی های اشباع شده در گیاهان نیز همین خاصیت را دارند ؟ایا به همان اندازه برای بدن مضر هستند ؟

در این حالت کمی وضعیت پیچیده می‌شود .مطالعات کلی نشان میدهند که سطح کلسترول بد خون با مصرف روغن نارگیل افزایش می‌یابد ولی نه به اندازه‌ای که مصرف همان مقدار از کره میتواند چربی خون شما را تغییر دهد .

همچنین روغن نارگیل برخلاف چربی های اشباع شده حیوانی نمیتواند باعث بروز واکنش‌های التهابی شود .

بنابراین روغن نارگیل بهترین مورد در بین مواد غذایی حاوی چربی های اشباع شده است ولی باز هم بهتر است که در سالاد خود از روغن زیتون ،اجیل ،بذر کتان و موارد مشابه مصرف کنید ،به خصوص اگر میخواهید سطح کلسترول بد خونتان را پایین نگاه دارید .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران