بنا بر تحقیقات چاپ شده در مجله قلب، مصرف مکمل های غذایی کلسیم میتواند احتمال ابتلا به حملات قلبی را افزایش دهد.

همچنین افزایش میزان مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم هیچ تأثیر مثبتی در رفع بیماری‌های قلبی و سکته ندارد.

در مطالعات قبلی افزایش مصرف کلسیم با کاهش فشار خون، چاقی و ابتلا به دیابت نوع دو ارتباط داده شده بود که همه از فاکتورهای تشدید کننده بیماری‌های قلبی و سکته به شمار می‌آیند .

مکمل های کلسیمی برای سالمندان و خانمهایی تجویز می‌شود که دوران یائستگی را تجربه کردند تا از شکستگی و ضعف استخوانی پیشگیری شود .

مطالعات انجام شده بروی 24 هزار شرکت کننده صورت گرفت که بین 35 تا 64 سال سن داشتند و در بین سالهای 1994 تا 1998 به این مطالعه پیوستند .

رژیم غذایی نرمال این افراد در طی 12 ماه قبل از طریق پرسشنامه میزان تناوب غذایی بررسی شد و همچنین از آن‌ها سؤالاتی در خصوص مصرف مکرر ویتامین ها و مکمل های معدنی صورت گرفت .

وضعیت سلامتی این افراد به مدت 11 سال بررسی شد که در طی آن 354 حمله قلب ،26 مورد سکته و 267 مورد مرگ گزارش شد .

پس از بررسی عوامل مؤثر بر نتایج نهایی ،کسانی که در رژیم غذایی خود به میزان متعادلی از کلسیم مصرف کرده بودند (820 میلی گرم در روز )،در مقایسه با افرادی که حداقل مصرف 25 درصدی کلسیم داشتند ،31 درصد کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار گرفتند .

ولی کسانی که روزانه به میزان 1100 میلی گرم از مکمل های کلسیمی مصرف می کردند،ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی نداشتند .هیچ شواهدی مبتنی بر تأثیر مصرف کلسیم در افزایش میزان سکته وجود ندارد که در نهایت نتایج بدست آمده را تأیید میکند .

ولی زمانی که میزان مصرف مکمل های معدنی و کلسیم مورد بررسی قرار گرفت ،مشخص شد که افرادی که روزانه و به صورت منظم از مکمل های کلسیمی مصرف کردند،در مقایسه با دیگران ، به میزان 86 درصد بیشتر در معرض حملات قلبی قرار دارند .

این ریسک برای مصرف کنندگان مکملهای کلسیمی بیش از دیگران بود .احتمال ابتلای آن‌ها به حملات قلبی به میزان دو برابر بیش از بقیه بود .

نتایج بدست آمده نشان میدهند که افزایش میزان کلسیم دریافتی از مواد غذایی مزیت چندانی برای قلب ندارد ولی مصرف مکمل های کلسیمی باید با احتیاط صورت گیرد زیرا با افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی در ارتباط هستند .هم اکنون ایمنی مکمل های کلسیمی بیش از قبل مورد تحلیل قرار گرفته است .

همچنین در مطالعات قلبی مشخص شد که ارتباطی بین مکملهای کلسیمی و سنگ کلیه و مشکلات شکمی وجود دارد .همچنین شواهد ناشی از ازمایشات نشان میدهند که مکملهای کلسیمی میتوانند سطح فاکتورهای تشدید کننده بیماریهای قلبی را کاهش دهند ولی این مورد برای حملات قلبی و سکته صدق نمی‌کند .

همچنین خانمهایی که از مکمل های کلسیمی به منظور حفاظت بیشتر از استخوانهای خود استفاده میکنند،نسبت به دیگران سالم تر هستند و میزان تأثیر حفاظتی آن در حد 10 درصد است .

کلسیم های موجود در مواد غذایی در مقادیر کمی وجود دارند و در زمانهای مختلفی مصرف می‌شوند بنابراین جذب آن‌ها هم به آرامی صورت میگیرد در نتیجه نسبت یه مکملهای کلسیمی ایمن تر هستند .

مکملهای کلسیمی به صورت ناگهانی میزان کلسیم موجود در خون را افزایش میدهند و این تأثیر پر شدت میتواند در نهایت برای بدن خطرناک باشد .

مکملهای کلسیمی توسط پزشکان زیادی تجویز می‌شوند و آن‌ها عقیده دارند که این قرص ها در پیشگیری از بروز شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان موثرند .

مصرف این مواد مغذی میکرو به میزان یک تا دو دوز در روز طبیعی نیست و نمیتواند تأثیر متابولیکی همانند کلسیمهای موجود در مواد غذایی داشته باشد .

بنابراین مصرف مکملهای کلسیمی نه ایمن است و نه موثر،پس بهتر است که از مصرف آن جلوگیری بعمل اید .

در نهایت ما باید کلسیم را به عنوان یک جز مهم و اساسی از یک رژیم غذایی متعادل در نظر بگیریم نه به عنوان اکسیری کم بها برای حل مشکل شایع ضعف استخوانی پس از یائستگی .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران