آیا تا به حال احساس کرده اید که رنگها را به خوبی از هم تشخیص نمیدهید ؟ آیا همه چیز را سیاه وسفید می بینید؟ اگر  با این مشکلات روبرو شده اید ، احتمالا دچار کورنگی شده اید.


کوررنگی در واقع همان ندیدن یا عدم تشخیص رنگها است .برخی افراد هیچ رنگی را تشخیص نمی دهند و دنیا را به صورت خاکستری می بینند ، تعداد این افراد بسیار نادر است . برخی افراد  دچار این بیماری اند ولی تاکنون متوجه آن نشده اند.رایجترین نوع کوررنگی ، عدم تشخیص رنگهای قرمز و سبز است که به  نام دالتونیسم نیز شناخته می شود. 


در بسیاری از افرادی با عارضه کور رنگی ، تمایز رنگها از هم برایشان بسیار دشوار است و ممکن است قادر به تشخیص تفاوت رنگ  قرمز و سبز و یا آبی و زرد از هم نباشند.در بسیاری موارد بیماران به جای تمایز رنگ ها ممکن است ترتیب قرار گیری را به خاطر بسپارند. 


زمان مناسب برای مراجعه به چشم پزشک

 
اگرمتوجه یک تغییرجدی در تشخیص رنگها از هم شدید ، به چشم پزشک مراحعه نمایید .این علائم و نشانه ها می توانند علامت یک بیماری جدی باشد، برای تشخیص این بیماریها ، حتما به یک متخصص بینایی سنجی مراجعه نمایید.اگر فکر می کنید که نمی توانید رنگها رابه خوبی ازهم تشخیص بدهید باید به طور منظم به چشم پزشک مراجعه نمایید .در برخی از مدارس، متخصصان بینایی سنجی برای تشخیص مشکلات کوررنگی،کودکان را مورد آزمایش قرار می دهند.


کوری رنگی معمولا در خانواده ارثی می باشد. اگریکی از بستگانتان دچار این عارضه باشد ،ممکن است شما هم به این بیماری مبتلا شوید،پس بهتر است هر چند وقت یکباربرای بررسی چشمانتان به چشم پزشک مراجعه نمایید.


انواع آزمایشات تشخیص کوررنگی 


آزمایش کوررنگی ایشی هارا: 

تشخیص کوررنگی اغلب با استفاده از چارت های رنگی به نام صفحات آزمون ایشی هارا انجام میشود.در این صفحات اعدادی متشکل از نقطه های رنگی زمینه ای متشکل از نقاطی به رنگ دیکر قرار گرفته اندکه تشخیص آن ها برای افراد کوررنگ دشوار است. هنگامیکه مشکلی در دید رنگی بیمار تشخیص داده شود از آزمایشات دقیق تراستفاده می شود.


آزمایش کورنگی کمبریج:

 آزمایش کورنگی کمبریج بسیار شبیه آزمایش ایشیهارا  می باشد ، با این تفاوت که شما به یک صفحه نمایش کامپیوتری نگاه میکنید. 


آنوما لوسکوپ :

شما از طریق یک چشمی به یک دایره نگاه میکنید.  نور نیمه بالای دایره  زرد و نور نیمه پایین قرمز و سبز است. پزشکان برای تشخیص کوررنگی قرمز و سبز ازاین آزمون استفاده می کنند.


افراد کور رنگ می توانند کارهای روزمره  خود را انجام دهند و حتی میتوانند رانندگی  کنند. کوررنگی هیچ درمانی ندارد . برخی از افراد با کوررنگی  قرمز و سبز از لنزهای  مخصوصی   استفاده میکنند که هم به صورت لنز تماسی و هم به صورت لنز عینک موجود می باشد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران