رژیم غذایی غنی می تواند مهمات لازم برای مبارزه با بیماری های مختلف را برای سلول های سیستم ایمنی بدن تامین کند. 


 

زمان مقابله با یک بیماری خود ایمنی_ مانند آرتریت روماتوئید (RA)، لوپوس، یا ورم مفاصل یا آرتریت پسوریاتیک_ مواد غذایی مناسب می تواند کمک کننده باشد.

یکی از راه های کمک به سیستم ایمنی بدن در حال مبارزه، داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم است_ شامل میوه ها، سبزیجات، غلات سبوس دار، لبنیات کم چرب و پروتئین. این مواد غذایی را به رژیم خود اضاف کنید تا سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

 

1) زنجبیل 
ریشه گیاه زنجبیل دارای فيتونوتراينت (مواد مغذى گياهى) است که خاصیت درمانی در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) دارد. یک یا دو قاشق زنجبیل تازه یا خشک را می توانید به سالاد یا سبزیجات اضافه کنید. و یا یک یا دو قاشق چای خوری زنجبیل تازه را رنده و دم کنید_ چای زنجبیل. 

توجه کنید که زنجبیل را باید در مقادیر پایین مصرف کرد ( !!!!). در صورت مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند کومادین (وارفارین) جوانب احتیاط رعایت شود؛ زیرا، زنجبیل یک رقیق کننده ی طبیعی خون است. بنابراین، قبل از شروع مصرف زنجبیل با پزشک مشورت کنید.  

 


2) لوبیا
لوبیا قرمز، چیتی، چشم بلبلی سیاه و سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بوده و خاصیت ضد التهابی برای مبتلایان به ورم مفاصل دارد. لوبیا یک منبع عالی برای دریافت پروتئین است که نقش مهمی در ساختن سلول ها دارد، از جمله سلول های سیستم ایمنی بدن.

لوبیا نیز با مواد مغذی مانند فوالت، ویتامینهای B، پتاسیم، منیزیم، و فیبر غنی می شود. در تهیه سوپ و سالاد از آن بهره ببرید. خوردن حداقل یک فنجان لوبیا یک بار در هفته یا بیشتر توصیه می شود.

 

 

3) ماست همراه با پروبیوتیک
پروبیوتیک موجود در مواد غذایی مانند ماست، نوعی باکتری است که می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند؛ اما، اثربخشی آن زمانی است که روزانه و به طور مرتب به مقدار کم مصرف شود. قبل از اضافه کردن این مکمل به رژیم غذایی با پزشک معالج مشورت شود. تازه ترین نتایج تحقیقات  نشاندهنده ی تاثیر مثبت مصرف مکمل های پروبیوتیک در بهبودی علایم آرتریت روماتوئید (RA) و کاهش کسترش این بیماری در بدن فرد مبتلا است.  

 

 

4) سبزیجات سبز رنگ
سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کلم، اسفناج و برگ چغندر سوئیسی، مواد غذایی هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) باید به وفور از آنها استفاده کنند. این سبزیجات حاوی سطوح بالایی از ویتامین C، K، فوالت هستند_ تقویت کنندگان سیستم ایمنی بدن. هرچه رنگ برگ ها تیره تر باشد، میزان آنتی اکسیدان بیشتر خواهد بود. آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی رادیکال های آزاد، مولکولهای ناپایدار تولید شده بدن و موجب آسیب سلولی، کمک می کنند.

سالاد را با انواع سبزی ها غنی کنید. اما، در خصوص استفاده از زنجبیل احتیاط کنید اگر داروهای رقیق کننده ی خون مصرف می کنید تا از تعامل منفی بین دارو و ویتامین K موجود در سبزی جلوگیری شود.

 

 

5) روغن زیتون
خوردن دو یا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر (Extra-Virgin) هر روز می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. زیرا، روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی و منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها است. روغن زیتون فوق بکر (Extra-Virgin) با بالاترین غلظت آنتی اکسیدان را انتخاب و مصرف کنید. در سالاد، سبزیجات بخار پز و به جای چربی های اشباع، مانند کره، استفاده کنید.

 

 

6) ماهی 
در منوی غذای روزانه خود، ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، شاه ماهی را در نظر بگیرید. در واقع، خوردن دو تا سه بار ماهی در هفته توصیه می شود. همچنین، با روماتولوژیست معالج خود مشورت کنید که خوردن کپسول روغن ماهی می تواند به جذب میزان مورد نیاز انواع امگا 3، اسیدهای چرب موجود در این نوع ماهی ها، کمک کند.  

روغن ماهی رسیدن به دو اهداف اصلی در کنترل بیماری آرتریت را آسان می کند: کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی بدن. 

 

 

7) چای سبز
چای سبز به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. پلی فنل موجود در چای سبز دارای خواص تقویتی حفاظتی است و می تواند پیشرفت آرتروز، نوع رایج آرتریت مرتبط با سن، را کند کند. توجه کنید که برای داشتن و حفظ سطح ثابت پلی فنل باید 8 لیوان چای سبز در طول روز نوشیده شود. 

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران