لکه های سیاه بر روی زبان ممکن است توسط رنگ طبیعی زبان ایجاد شود، اما همچنین می تواند یک علامت هشدار دهنده از پیشرفت یک بیماری جدی مانند زبان مودار باشد.

دیدن لکه های سیاه در دهان هشدار دهنده است ، اما لزوما عامل نگران کننده ای نیست . برای محدود کردن آنچه که باعث بروز لکه های سیاه روی زبان می شود ، بسیار حایز اهمیت است که بدانید آیا این بیماری جدی است یا نه و نیاز به چه نوع درمانی  است . 


علل بروز لکه های سیاه در زبان

بیماریها :
بسیاری از بیماری ها می تواند منجر به سیاه شدن رنگ زبان  شود. یکی از شایع ترین علل این بیماری رنگدانه بیش از حد و فیبروم زبان است. از دیگر عوامل این بیماری میتوان  خال مادر زادی بر روی زبان را نام برد که با گذشت زمان پررنگ تر می شود.


سوراخ کردن (پیرسینگ) زبان :
 اگر به تازگی زبان یا لب تان را سوراخ کرده باشید ، احتمال بروز لکه های سیاه در اطراف زبان وجود دارد . انجام این اینکار و همچنین قرار گرفتن زبان در معرض این فلز می تواند باعث آسیب دیدگی زبان شود. گاز گرفتن زبان، نیز می تواند باعث کبودی شود.


قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی :
 گاهی اوقات کل زبان  به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سیاه میشود . قرار گرفتن بیش از حد  در معرض مواد شیمیایی مانند بیسموت می تواند در برابر اسید طبیعی که بر روی زبان یافت می شود ، واکنش نشان دهد و باعث شود بافت زبان به طور موقت به رنگ سیاه درآید . یکی از رایج ترین منابع این مواد شیمیایی قرص جویدنی پپتو بیسمول است.


زبان مودار:
شرایطی مانند زبان مودار باعث می شود کل زبان به رنگ سیاه در آید . با مصرف بیش از حد تنباکو، الکل، آنتی بیوتیک ، لکه های سیاه کوچک در سراسر زبان شروع به رشد میکنند . اگر همچنان به مصرف این محصولات ادامه دهید ، نقاط سیاه می تواند گسترش یافته و کل زبان را درگیر می کند .


سرطان دهان :
در موارد شدید  زبان در اثر پیشرفت سرطان دهان ، سیاه می شود .اما بروز این عارضه بسیار نادر است ، بنابراین اگر متوجه این لکه های سیاه رنگ برروی زبان خود شدید ، دچار ترس نشوید و سریعا نتیجه گیری نکنید که این لکه های سیاه رنگ سرطان است  . اگر این لکه های سیاه با توده ای در دهان و یا تورم  بهمراه بود ، امکان بروز سرطان  افزایش می یابد ؛ اما در غیر این صورت این احتمال وجود دارد که به یکی از شرایط ذکر شده ، مبتلا شده باشید .


درمان لکه های سیاه در زبان

 

.1    تغییر روال بهداشت دهان و دندان :
اولین گام برای رهایی از شر لکه های سیاه  بر روی زبان تغییر روال بهداشت دهان و دندان است. حداقل دو بار در روز (برای از بین بردن لکه های سیاه در دهان) مسواک بزنید .این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید  .


2.    تغییر عادات :
سیگار و نوشیدن مشروبات الکلی را کنار بگذارید  و همچنین تغییردر رژیم غذایی می تواند به شما در جلوگیری از بروز علائم عفونت قارچی ثابت در دهان  کمک کند . اگر متوجه رشد قارچ در دهان شدید بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نمایید . دکتر می تواند شما را در تمیز نگهداشتن  دهان راهنمایی کند .


3.    پیروی از دستور پزشک
 اگر شما به تازگی زبانتان را سوراخ کرده اید و یا تحت عمل جراحی دهانی قرار گرفته اید ، این احتمال وجود دارد که زبان کبود و یا به رنگ سیاه در آید .پس از انجام این قبیل کارها برای جلوگیری از عفونت، دستورات پزشک را بادقت انجام دهید . اگر کبودی یا سیاهی زبان پس از گذشت  یک یا دو هفته برطرف نشد ، به یک متخصص پوست  برای اطمینان حاصل کردن از عدم آسیب های جدی به زبان ، مراجعه نمایید .


4.    درمان بیشتر :
لکه های سیاهی که با علائمی مانند تومور در دهان ، درد یا مشکل در بلع  بهمراه باشند نیاز به بررسی دقیق و کامل دارند . این علائم می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی مانند سرطان دهان باشد که نیاز به درمان جدی تری می باشد . پزشک با بررسی زبان و یا دهان می تواند در تعیین درمان بیشتر برای از بین بردن این لکه ها کمک نماید .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران