10 ویژگی یک رابطه ی سالم

همه ی ما می خواهیم یک رابطه ی سرشار از شادی، لذت، و مهم تر از همه سرشار از عشق داشته باشیم.

متاسفانه، بسیاری از ما، در معرض خیلی از روابط ناسالم در زندگی مان قرار گرفته ایم که باعث شده ندانیم رابطه ی سالم چه ویژگی هایی دارد و چگونه است. بنابراین در اینجا 10مورد از ویژگی های یک رابطه ی سالم را بیان می کنیم:

1. زن و مرد هردو بدانند که آن ها مسئول شادی فردی خود هستند.

متاسفانه بسیاری از مردم این باور و اعتقاد نادرست را دارند که همسر ما به معنای منبع تمام شادی ها، عشق و موفقیت ها در زندگی ماست. اما، در یک رابطه ی واقعا پرطراوت و سالم، هیچ یک از زوجین انتظار ندارند که طرف مقابل منبع تمام شادی های آن ها در زندگی باشد. هردو می دانند و درک کرده اند که خود آن ها مسئول شادی و تندرستی خودشان هستند. هریک از آن ها می دانند که برای حمایت و کمک به یکدیگر هستند، اما هردو همچنین می دانند که در نهایت خودشان مسئول زندگی شان هستند.

2. هیچ یک از طرفین برای کنترل یا "تغییر" دیگری تلاش نمی کند.

اگر یکی از زوجین همیشه انجام کارها را به تعویق می اندازد درحالی که دیگری همیشه سریع کارهایش را انجام می دهد، در یک رابطه ی سالم هیچ گاه فرد سعی نمی کند طرف مقابل خود را با هل دادن به سمت انجام سریع کارهایش "تغییر" دهد. هر دو به تفاوت های یکدیگر احترام می گذارند. کسی سعی نمی کند دیگری را مجبور به تغییر یا تبدیل شدن به چیزی که متفاوت از خودش است، کند.

واقعیت این است که هیچ کس نمی خواهد تغییر کند یا اصلاح شود _ به خصوص اگر این تغییر ناخواسته باشد. درصورتی که شخص واقعا بخواهد تغییر کند، درخواست کمک خواهد کرد. تغییر از طریق عیب جویی یا اجبار اتفاق نمی افتد.

3. رابطه متعادل است.

هیچ یک از زوجین قدرت بیشتری نسبت به دیگری برای تصمیم گیری ندارد. هردو قدرت برابری برای تصمیم گیری و صحبت دارند و هردو به یک اندازه به یکدیگر به عنوان یک انسان منحصر به فرد و متفاوت احترام می گذارند. 

ممکن است تصمیماتی که توسط هر یک گرفته می شود متفاوت باشند. به عنوان مثال، یکی از زوجین خیلی بر دکوراسیون داخلی تمرکز می کند در حالی که دیگری بیشتر بر امور مالی تمرکز می کند. اما، در مجموع، همه چیز 50_50 است.

4. اختلافات با مدیریت صورت می گیرند و حل می شوند.

در یک رابطه ی سالم، اختلافات شکننده نیستند. بلکه فرصتی برای یادگیری و رشد هستند. هر دو طرف به طور آشکار احساسات و دیدگاه های خود را صادقانه و با احترام به اشتراک می گذارند.

اختلاف به عنوان یک بخش طبیعی از زندگی پذیرفته شده است و هرگونه نا امیدی به زودی حل می شود به جای اینکه سرکوب شده و دوباره بارها و بارها آشکار شود.

5. احساسات صادقانه و آشکار به اشتراک گذاشته می شوند.

زوجین احساسات خود را خالصانه با طرف مقابل به اشتراک می گذارند. هر دو به احساسات یکدیگر احترام می گذارند و احساسات یکدیگر را می پذیرند. بیان احساسات توسط دیگری سرکوب نمی شود چرا که هردو نفر می دانند که اگر این احساسات به اشتراک گذاشته نشوند و توسط دیگری پذیرفه نشوند علت اختلافات بعدی خواهند شد.

6. هریک از زوجین زمانی را برای مراقبت از خود کنار می گذارد.

هر یک از زوجین درک می کنند و می دانند که خود مراقبتی یک جز کاملا حیاتی برای یک رابطه ی سالم است. آن ها می دانند که اگر از خودشان مراقبت نکنند و کارهایی انجام دهند که آن ها را پریشان و خسته خواهد کرد، عشق کمی برای ارائه به همسر خود دارند.

7. هر دو طرف تمایل دارند که رابطه شان را در اولویت قرار دهند.

در یک رابطه ی سالم، زوجین توانایی و تمایل دارند تا نظر شریک زندگی خود را در هنگام تصمیم گیری در نظر بگیرند. آن ها حتی برنامه ریزی برای سفر خودشان را بدون مشورت با همسرشان انجام نمی دهند. آن ها فضایی در زندگی شان برای طرف مقابل خود باز می کنند و تمایل به همکاری با یکدیگر به عنوان یک واحد مشترک دارند.

8. زوجین درک می کنند و می پذیرند که در مورد همه چیز باهم توافق ندارند.

در یک رابطه ی سالم، هر دو طرف میدانند که قبول اختلاف نظرها عالی است. آن ها می دانند که اگر طرف مقابل نظری دارد، به این معنی نیست که دیگری حتما باید کاملا با او موافق باشد. آن ها می دانند که داشتن نظرات و اعتقادات متفاوت به معنی خراب شدن رابطه نیست.

9. هردوی آن ها واقعا برای رابطه ارزش قائل هستند.

هر دو طرف به یکدیگر وفادار هستند. هر دوی آن ها واقعا به رابطه باور دارند و با وجود چالش هایی که اتفاق می افتد به درس ها و رشدهایی که در رابطه با یکدیگر به دست می آورند متعهد هستند.

10. آن ها رابطه را برای باهم بودم می خواهند نه برای رفع نیازهایشان.

برخی از ما، در یک رابطه هستیم چرا که نوعی امنیت می خواهیم. که این امنیت می تواند فیزیکی، احساسی، مالی یا هر چیز دیگری باشد. در یک رابطه ی سالم طرفین می خواهند باهم باشند چرا که واقعا می خواهند با یکدیگر متحد شوند و زندگی کنند. امنیت انگیزه ی اصلی برای تشکیل رابطه نیست، عشق انگیزه ای عمیق تر از امنیت است که می تواند در سطح فیزیکی به دست آورده شود.

محقق و مترجم: ندا مهفر_کارشناس ارشد روانشناسی بالینی/ گروه درمانگر و درمانگر ACT

جهت دریافت نوبت ویزیت برای خانم مهفر اینجا کلیک کنید و با نزدیک ترین مرکز به محل زندگی خود تماس بگیرید.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران