اطلاعاتی برای خانواده، دوستان و پرستاران بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی
به عنوان دوست یا شخصی که با فرد مبتلا به اسکیزوفرنی زندگی می کند، شما نیز به حمایت نیاز دارید. مراقبت از بیمار اسکیزوفرنی چالش برانگیز است. با توجه عقاید رایج در مورد این بیماری، صحبت در مورد آن خیلی کم است. فرد بیمار و همچنین دوستان و اعضای خانواده وی کاملا منزوی می شوند. 
اگر از فرد مبتلا به اسکیزوفرنی مراقبت می کنید، شما نیز احتیاج به حمایت و مراقبت دارید. می توانید به گروه های حمایت کننده ملحق شوید. به علاوه بهتر است برنامه های مراقبتی برای خود تنظیم کنید. 
حمایت از فرد بیمار 
اگر علائم، روش های درمانی و مهارت های خود کنترلی را فرا بشناسید، خیلی بهتر و موثرتر می توانید از فرد مبتلا به اسکیزوفرنی مراقبت کنید. به علاوه می توانید از این اطلاعات برای تشویق فرد بیمار برای دریافت کمک و ادامه درمان استفاده کنید. 
بیمار اسکیزوفرنی معمولا تا زمانی که درمان را شروع نکند، تشخیص نمی دهد که بیمار است. متقاعد کردن این افراد برای مراجعه به پزشک کار بسیار دشواری است. 
اگر نگران وضعیت روحی فرد هستید یا احتمال می دهید فرد بیمار به خودش آسیب برساند، باید از اقداماتی که در این شرایط می توان انجام داد، آگاه باشید. بهتر است اطلاعات کافی در مورد وضعیت روحی بیمار از تیم پزشکی وی دریافت کنید و در مورد برنامه ریزی بحران با آنها مشورت کنید. 
اسکیزوفرنی چه پیامدها و خطراتی در پی دارد؟ 
افراد مبتلا به اسکیزوفرنی معمولا به طور میانگین 10 تا 15 سال کمتر از دیگران زندگی می کنند. این افراد بیشتر دچار اضافه وزن می شوند، بیشتر به بیماری های قلبی و عروقی و دیابت مبتلا می شوند. این امر به خاطر عوامل ژنتیکی، سبک زندگی اشتباه (مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی نامناسب) یا عوارض جانبی داروهای مصرفی رخ می دهد. پیشنهادات زیر به خاطر بروز این مشکلات ارائه می شوند: 
•    زمانی که شروع به مصرف داروهای ضد روان پریشی می کنید، باید وضعیت جسمی خود را به طور کامل بررسی کنید؛ به عنوان مثال وزن و فشار خون چک شده و آزمایش های خون انجام شوند. این بررسی ها و آزمایشات باید به طور منظم انجام شوند. 
•    متخصصان سلامت روانی در سال اول درمان مسئول انجام این بررسی ها هستند. پس از آن این مسئولیت به روانشناس عمومی محول خواهد شد. 
•    یک برنامه ترکیبی از تغذیه سالم و فعالیت بدنی توسط پزشک ارائه می شود. 
•    اگر سیگاری هستید، با کمک پزشک و حمایت متخصص سیگار را ترک کنید. 
خودکشی 
خطر اقدام به خودکشی در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی به شدت بالاست. تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده اند که افزایش خطر معمولا به خاطر علائم روان پریشی نیست. این خطر معمولا با علائم منفی و خلق و خوی بد همراه می شود. عوامل اصلی بروز این خطر عبارتند از: 
•    سابقه اقدام به خودکشی 
•    احساس یاس و ناامیدی 
•    افسردگی 
•    مصرف دارو 
•    سوگ یا مرگ عزیز 
•    عدم تقاضای کمک 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران