حجامت روشی سنتی و ثانویه  است که در آن متخصص مربوطه فنجانهای ویژه ای را به مدت چندین دقیقه  بروی پوست شما قرار میدهد تا نوعی مکش را بوجود آورد .افراد به دلایل مختلفی حجامت میکنند مانند بهبود درد ،التهاب،جریان خون،ارام سازی  و بهبود وضعیت سلامتی و یا نوعی ماساژ بافتهای عمقی .

ممکن است فنجانها از این مواد ساخته شده باشند :

  • شیشه
  • بامبو
  • سیلیکون

امروزه حجامت با روشهای نوینی انجام میگیرد ولی به طور کلی این متد خیلی قدیمی است و ابتدا در مصر باستان،چین  و خاور میانه مورد استفاده قرار گرفته است .یکی از قدیمی ترین کتاب‌های پزشکی موجود در دنیا با نام پاپیروس ابرس اطلاعاتی در خصوص نحوه انجام حجامت در مصر باستان در 1550 سال پیش از تولد مسیح ارائه کرده است .

انواع حجامت 

حجامت انواع متفاوتی دارد که عبارتند از :

  • خشک 
  • مرطوب 

در هر دو روش یاد شده ،متخصص مربوطه ماده‌ای قابل اشتعال مانند الکل،مواد گیاهی  یا کاغذ را در فنجان قرار داده و آن را بروی آتش می‌گذارد .زمانی که آتش شعله‌ور میشود،وی فنجان را بروی پوست شما برعکس میکند .

زمانی که هوای داخل فنجان خنک میشود،نوعی خلاء بوجود می‌آید .این حالت باعث می‌شود تا پوست شما به سمت بالا کشیده شود و قرمز شود و عروق خونی منبسط شوند .معمولا فنجان تا سه دقیقه در این محل قرار میگیرد .

انواع مدرن تر حجامت شامل یک پمپ لاستیکی است که به جای آتش میتواند باعث بوجود آمدن خلاء داخل فنجان شود .گاهی اوقات متخصص مربوطه از فنجانهای سیلیکونی استفاده میکند که قابلیت حرکت بروی بخش‌های مختلفی از پوست و ایجاد تأثیرات ماساژ مانند را دارند .

در حجامت مرطوب نوعی ساکشن خفیف بوجود می‌آید که در آن فنجان به مدت سه دقیقه در محل مورد نظر باقی می‌ماند .سپس فنجانها برداشته شده و از چاقوهای  کوچک به منظور ایجاد برشهای ظریف  و ریزی بروی پوست استفاده می‌شود .پس از آن ساکشن دوم انجام گرفته تا مقدار کمی از خون بیرون کشیده شود .

ممکن است دفعه اول حجامت با  سه تا پنج فنجان صورت گیرد و یا حتی فقط یک فنجان تا نتیجه مشخص شود ولی در مواردی نادر از 5 تا 7 فنجان استفاده می‌شود .
پس از آن از پماد انتی بیوتیک برای محل مربوطه استفاده می‌شود  و  با بانداژ پوشیده می‌شود تا از بروز عفونت پیشگیری شود .پوست شما باید پس از ده روز به حالت نرمال باز گردد .

حامیان حجامت عقیده دارند که حجامت مرطوب مواد زائد و مضر و سموم را از بدن می زداید و میزان بهبود آن را افزایش میدهد .ولی هنوز این ادعا ثابت نشده است .
تعدادی هم از حجامت با سوزن استفاده میکنند که در آن ابتدا سوزنهای طب سوزنی در ناحیه مورد نظر قرار داده شده و سپس فنجانها بروی آن گذاشته می‌شوند .

 

برای مشاهده قسمت دوم مقاله "حجامت، معجزه ای در  بهبود بسیاری از بیماری‌ها" لطفا کلیک کنید

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران