چند بار تا به حال شنیده‌اید که فردی به دلیل موضوعی ناراحت است و قلبش شکسته است ؟این اصطلاح خیلی رایج است . این بدین معنا نیست که قلب فرد واقعاً از وسط شکاف برداشته است ولی به نوعی دیگر در دنیای پزشکی وجود دارد  .سندروم قلب شکسته نوعی وضعیت جدی پزشکی است که به دلیل ناراحتی و غم بوجود می‌آید .

ارتباطات عمیقی بین افسردگی،سلامت ذهنی و بیماری‌های قلبی وجود دارد .در این پست به نحوه تأثیر شرایط استرس زا و غم انگیز بر وضعیت قلب می‌پردازیم .

نابودی یک قلب شکسته 

سندروم قلب شکسته که با نام کاردیومیوپاتی ناشی از استرس یا کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو هم شناخته میشود،میتواند افراد سالم را هم دچار نماید .(تاکوتسوبو همان دام هشت پاست که حالت  یک قلب شکسته را نشان میدهد ).
خانمها بیشتر از آقایان در معرض ابتلا به درد ناگهانی و شدید قفسه سینه هستند -واکنشی به هجوم هورمونهای استرس -این وضعیت بر اثر قرار گیری در شرایط استرس زا بوجود می‌آید .مانند مرگ یک عزیز ،طلاق،خیانت و یا حتی رخدادهای خوب مانند بردن در بخت ازمایی.
در سندروم قلب شکسته،بخشی از قلب شما به صورت موقتی بزرگ شده و به خوبی خون را پمپاژ نمیکند و این در حالی است که سایر بخش‌های قلب به خوبی عمل میکنند و یا حتی پمپاژ را با انقباض بیشتری انجام میدهند .محققان اطلاعاتی در خصوص دلایل این بیماری و نحوه تشخیص و درمان آن گرداوری کرده‌اند .

خبر بد :سندروم قلب شکسته میتواند نارسایی عضلانی کوتاه مدت و شدیدی را برای قلب ایجاد کند
خبر خوب :معمولا سندروم قلب شکسته قابل درمان است و بیشتر افرادی که آن را تجربه میکنند،در طی چندین هفته کاملاً بهبود می یابند و احتمال عود مجدد آن نیز خیلی کم است .(اگرچه در مواردی نادر خیلی وخیم خواهد بود )

علایم سندروم قلب شکسته کدامند ؟

معمول ترین نشانه‌های سندروم قلب شکسته انژین یا درد قفسه سینه و کمبود نفس است .ممکن است فردی با قلب سالم هم این وضعیت را تجربه نماید .
اریتمی قلبی یا بی نظمی در ضربان قلب یا شوک کاردیوژنیک هم ممکن است همراه با سندروم قلب شکسته بروز نمایند .شوک کاردیوژنیک نوعی اختلال است که در آن قلب به صورت ناگهانی  نمیتواند خون کافی را به منظور تأمین نیاز های بدن پمپاژ نماید و در صورتی که بلافاصله درمان نشود،خطرناک خواهد بود .زمانی که افراد بر اثر حمله قلبی فوت میکنند،شوک کاردیوژنیک دلیل اصلی مرگ آن‌ها میباشد .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران