آیا کودکتان با اختلال بیش فعالی و نقص توجه یا ADHD دچار اختلالات خواب نیز هست؟ 
همه کودکان مبتلا به ADHD دچار مشکلات خواب نمی شوند، اما به هرحال این مشکل برای برخی رخ می دهد. طی یک تحقیق در این زمینه، حدود نیمی از والدین گفتند که کودکانشان که به ADHD مبتلا هستند، دچار اختلالات خواب نیز می شوند. این والدین گفتند که کودکشان در هنگام بیدار شدن احساس خستگی می کند، شب کابوس می بیند یا مشکلات دیگری در خواب برایش رخ می دهد، مانند آپنه خواب یا سندروم پاهای بیقرار. در یک تحقیق دیگر بر روی کودکان مبتلا به ADHD محققان دریافتند که کودک خواب با کیفیت کمتری دارد، هنگام بیدار شدن دچار مشکل می شود و در طول روز نیز خواب آلود است. 
آیا خر و پف کردن به ADHD مرتبط است؟ 
لوزه ها و آدنوئید بزرگ تا حدی می تواند راه هوایی را در طول شب مسدود کند. این امر نیز باعث خر و پف کردن و بدخوابی می شود. این مشکل نیز به نوبه خود باعث کم توجهی در روز بعد خواهد شد. 
طی یک تحقیق که بر روی کودکان بین 5 تا 7 سال انجام شد، خرخر کردن بین کودکان مبتلا به ADHD بیشتر از دیگر کودکان است. در یک تحقیق دیگر کودکانی که خرخر می کردند، دو برابر هم سن و سالان خود به ADHD مبتلا بودند. با این حال این تحقیقات ثابت نکردند که خر و پف کردن باعث ADHD می شود. 
کودکانی که خرخر می کردند، در آزمون های توجه، توانایی زبان و هوش نمره کمتری دریافت می کردند. برخی مطالعات نشان داده اند که برداشتن لوزه ها و آدنوئید به بهتر شدن کیفیت خواب شده و در نتیجه بدون نیاز به دارو رفتار کودک نیز بهبود می یابد. 
آپنه خواب
افراد مبتلا به آپنه خواب در هنگام خواب دچار وقفه های تنفسی می شوند، در حالیکه خودشان متوجه این اتفاق نمی شوند. این وقفه ها در طول شب به طور مکرر رخ می دهند. 
بزرگ شدن لوزه ها و آدنوئید شایع ترین علت بروز آپنه خواب در کودکان می باشد. اما چاقی و آلرژی مزمن نیز می تواند باعث بروز این عارضه گردد. 
مانند بزرگسالان، کودکان مبتلا به آپنه خواب نیز در طول روز خسته خواهند بود. آنها ممکن است دچار مشکلات تمرکزی یا دیگر علائم کم خوابی شوند. به عنوان مثال بسیار تحریک پذیر و حساس خواهند بود. 
آپنه خواب در کودکان قابل درمان می باشد. پزشک متخصص اطفال یا یک متخصص گوش و حلق و بینی می تواند تعیین کند که آیا لوزه کودک راه هوایی وی را مسدود کرده و باعث بروز آپنه خواب شده است. 
برای تایید تشخیص کودک مورد مطالعه خواب در یک آزمایشگاه ویژه قرار می گیرد. هر کودک با خر و پف بلند یا لوزه های بزرگ لزوما به آپنه خواب مبتلا نیست. 
جراحی روش درمانی مربوط به کودکان دارای لوزه ها یا آدنوئید بزرگ می باشد. برای کسانی که به دلیل حساسیت در طول شب دچار مشکلات تنفسی می شوند، دیگر روش های درمانی موجود می باشد. 
آیا سندروم پای بیقرار با ADHD ارتباط دارد؟ 
برخی بررسی ها نوعی ارتباط بین اختلالات خواب و ADHD و سندروم پای بیقرار و ADHD نشان داده اند. فرد مبتلا به سندروم پای بیقرار احساس نوعی خزیدگی در پاها و گاهی دست های خود دارد. این احساس نیاز فوری و ناگهانی به تکان دادن پاها یا دست ها در فرد ایجاد می کند. سندروم پای بیقرار باعث اختلالات خواب شبانه و خواب آلودگی در طول روز می شود. 
افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار و مشکلات خواب مرتبط با آن ممکن است دچار بی توجهی، بدخلقی یا بیش فعالی شوند که همه آنها علائم ADHD می باشند. برخی محققان معتقدند که افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار و برخی افراد مبتلا به ADHD ممکن است دچار مشکلی مربوط به ماده شیمیایی دوپامین در مغز خود باشند. به هرحال همه افراد مبتلا به ADHD لزوما دچار سندروم پای بیقرار نیستند. 
به کودک مبتلا به ADHD کمک کنید تا خواب خوبی داشته باشد. 
•    کافئین کمتری در رژیم غذایی خود مصرف کنید. مراقب میزان کافئین مصرفی کودک خود باشید. بهتر است مواد غذایی و نوشیدنی های حاوی کافئین را از آشپزخانه خود حذف کنید. 
•    منظم و سازگار باشید. یک برنامه روزانه منظم با ساعت خواب و بیداری مشخص داشته باشید. 
•    مانع هر گونه سر و صدا شوید. اگر کودک شما به صدا حساس است از روش های جلوگیری ورود صدا به خانه استفاده کنید. برای کودک خود از پلاگ های گوش استفاده کنید تا سر و صدا کمتر او را اذیت کند. 
•    در زمان خواب، اتاق خواب کودک خود را تاریک کنید. قرار گرفتن در معرض نور با تولید طبیعی ملاتونین توسط بدن تداخل پیدا خواهد کرد. 
•    از مصرف داروهای خواب اجتناب کنید. اگر داروها ضروری هستند، ابتدا با پزشک مشورت کنید. 
•    مشکلات پزشکی را در نظر بگیرید. حساسیت، آسم یا شرایطی که باعث بروز درد می شوند، می توانند خواب فرد را نیز مختل کنند. اگر کودک شما با صدای بلند خر و پف می کند یا دچار وقفه های تنفسی می شود، با پزشک مشورت کنید. مشکل خواب ممکن است نشانه اضطراب و افسردگی نیز باشد. 
•    اطمینان حاصل کنید که کودک شما روزانه ورزش می کند. از ورزش کردن قبل از خواب اجتناب کنید. بررسی ها نشان داده اند که منظم ورزش کردن باعث می شود که فرد خواب کامل تری داشته باشد. 
•    قبل از خواب دوش آب گرم برای کودک موثر خواهد بود. خواب معمولا با مرحله خنک شدن دمای بدن دنبال می شود. پس از حمام کردن کودک، دمای اتاق را کمی خنک کنید و منتظر بمانید و به تاثیر آن دقت کنید. 
•    از تماشای تلویزیون و انجام بازی های کامپیوتری قبل از خواب اجتناب کنید. این موارد خیلی تحریک کننده هستند. 
•    داروهای فرزند خود را بررسی کنید. تمام مشکلات خواب کودک خود را به پزشک اطلاع دهید. در مورد نحوه مصرف داروهای مربوط به ADHD با پزشک مشورت کنید. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران