سرطان تخمدان برای بسیاری از زنان محکومیت به مرگ تلقی می‌شود، زيرا این بیماری به سختی درمان می‌شود و اغلب تا مراحل پیشرفته آن، قابل تشخیص نیست.

 

جراحي اوفورکتومی چيست؟

جراحي اوفورکتومی (برداشتن يك يا هر دو تخمدان) در موارد متعددی از جمله سرطان، وجود کیست تخمدان یا اقدام پیشگیرانه برای ابتلا به سرطان تخمدان انجام می‌شود.
همچنین جراحي اوفورکتومی پیشگیرانه، فرآیندی است که در زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه، لوله رحم یا تخمدان انجام می‌شود. افرادی تحت عمل جراحي اوفورکتومی پیشگیرانه قرار می‌گیرند که سرطان تخمدان و سینه در سوابق خانوادگی‌شان وجود دارد. همچنین برای زنانی که جهش ژنتیکی در آنان دیده می‌شود و در معرض ابتلا به تومور بدخیم زنانگی هستند، اين جراحي تجویز می‌شود.

 

چه افرادی به عمل اوفورکتومی پیشگیرانه نیاز پیدا می‌کنند؟

زنانی که باید تحت این عمل جراحی قرار گیرند، اغلب افراد مبتلا به سرطان سینه هستند. همچنین در زنانی که زمینه‌ ارثی ابتلا به سرطان سینه، لوله رحم یا تخمدان وجود دارد و با در نظر گرفتن اینکه خطر ابتلا به سرطان تخمدان در مبتلایان به سرطان سینه 40 درصد بیشتر است، این عمل جراحی گزینه حیات‌بخشی محسوب می‌شود.

 

خطرات عمل جراحی اوفورکتومی دوطرفه

در این شیوه نیز همچون سایر عمل‌های جراحی شکمی، خطر خونریزی و عفونت‌ وجود دارد اما در صورتی که این عمل جراحی توسط متخصص جراحی زنان انجام شود، خطر کمتری بیمار را تهدید می‌کند. در بیشتر موارد، جراحی اوفورکتومی دوطرفه با ایجاد شکاف‌های کوچک بر روی نقطه مورد نظر انجام می‌شود که دوره بهبود هم سریع‌تر اتفاق می‌افتد. همچنین در صورتی که این عمل جراحی پیش از یائسگی اتفاق افتد ممکن است به یائسگی و نازایی زودرس منجر شود.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران