کلامیدیا عفونت است که توسط باکتری کوچک کلامیدیا تراکوماتیس ازطریق جنسی انتقال پیدا می کند.  به این بیماری لقب عفونت خاموش داده اند زیرا علائم مشخصی ندارد و یا علائم آن بسیارخفیف هستند.  حدود 25 تا 50 درصد مردان به کلامیدیا مبتلا می شوند و به همین دلیل کلامیدیا در سراسرجهان و بخصوص انگلستان بسیارشایع می باشد.

 

علائم  و نشانه های کلامیدیا درمردان چیست؟

مشکل بشود به علائم این بیماری درمردان اشاره کرد زیرا نشانه ها بندرت و بصورت تصادفی ایجاد می شوند و این باور را برای بیماربوجود می آورند که اینها علائم عفونت نیست.
این علائم عبارتند از:

  • وجود ترشحات سفید یا آبکی ازنوک آلت تناسلی
  • درد و ناراحتی و یا احساس سوزش هنگام دفع ادرار
  • التهاب،  حساسیت به لمس و درد درداخل و اطراف بیضه ها

این علائم به احتمال زیاد یک تا سه هفته پس ازشروع بیماری بروزمی کنند.  علائم بیماری کلامیدیا فقط به آلت تناسلی محدود نمی شود و ممکن است به گلو،  چشم و رکتوم هم منتقل شود.


سایرعلائم کلامیدیا عبارتند از:

  • درد،  ترشح و خونریزی ازمقعد
  • ورم ملتحمه چشم
  • عفونت گلو

 

درصورتیکه کلامیدیا درمان نشود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

تآثیرکلامیدیا درناباروری مردان معمولاً دستکم گرفته  می شود.  این بیماری درمردان ممکن است به اسپرم آسیب زده و باعث زخم دردستگاه تناسلی بشود که درنهایت ممکن است به ناباروری دائمی منجرشود.  

کلامیدیا و مایکوپلاسما (نوعی عفونت جنسی ) برروی تولید اسپرم اثرمی گذارند.  تولید اسپرم درمردان مبتلا به این بیماریها ممکن است تا 80 درصد با اختلالات فیزیکی و 10 درصد کاهش حرکات اسپرم درمقایسه با مردانی که به این بیماری مبتلا نیستند،  همراه باشد.

بعلاوه، احتمال ابتلا مردان مبتلا به کلامیدیا به ورم ملتحمه،  اورتریت (التهاب مجرای ادرار) و آرتریت واکنشی وجود دارد.

 

تشخیص کلامیدیا درمردان

آزمایش های اولیه دردرمان کلامیدیا بسیارمهم است.  رابطه جنسی محافظت نشده با شریک جنسی جدید که ممکن است به این عفونت مبتلا بوده باشد،  احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.  با انجام یک آزمایش ساده  این بیماری تشخیص داده می شود.

 

درمان کلامیدیا درمردان

درمان این بیماری بسیارآسان است.  با دریافت فقط یک دوزآنتی بیوتیک مانند آزیترومایسین و یا داروهای جایگزین دیگردرصورتیکه به آنتی بیوتیک حساسیت دارید،  درمان امکان پذیراست.

 

جلوگیری از انتقال کلامیدیا

برای کاهش خطرابتلا کلامیدیا به سایرافراد رعایت نکات زیرضروری است:

  • استفاده ازکاندوم درطول مقاربت جنسی
  • انجام آزمایش سلامتی پیش از مقاربت

   

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران