پلورزی به خاطر التهاب پرده جنب زير ريه به وجود مي آيد. پلورزی به معناي التهاب پرده جنب است. پلورزی، يا مشكلات ديگری كه بر پرده جنب تاثير مي گذارند، مي توانند سبب درد سينه پلورتيک شوند.

پلورزی در واقع به بیماری اطلاق می شود که در آن پلور ملتهب می شود (پلور غشائی است که در قسمت داخلی حفره قفسه سینه و لایه ای از بافت هایی که ریه ها احاطه می کنند، قرار می گیرد ) . عوامل زیادی باعث بروز پلورزی می شوند. درمان پلورزی شامل کنترل درد و درمان عواملی ایجاد کننده آن می باشد. 

علائم پلورزی

نشانه های بیماری پلورزی عبارتند از:

  • درد قفسه سینه که با نفس کشیدن، سرفه یا عطسه کردن بدتر می شود.
  • تنگی نفس ، زیرا بیمار سعی می کند دم و بازدم خود را به حداقل برساند.
  • سرفه
  • تب

درد ناشی از پلورزی ممکن است کتف و پشت فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در برخی موارد از پلورزی، در بین فضاهای کوچک لایه های بافت (فضای پلور) مایعی ایجاد می شود که پلورال افیوژن نامیده می شود. زمانی که مقدار مناسبی از این مایع وجود داشته باشد، درد ناشی از پلورز کاهش می یابد یا به طور کامل برطرف می شود ، زیرا دو لایه پلور دیگر با هم در تماس نیستند. مقدار زیاد این مایع در فضای بین لایه ها باعث ایجاد فشار می شود و باعث فرورفتگی ریه می شود. این امر باعث مشکلات تنفسی و سرفه در فرد می شود . مایع اضافه نیز باعث بروز عفونت می شود. این عفونت آمپیم نامیده می شود که اغلب با تب همراه است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد ؟

اگر بهنگام نفس کشیدن دچار دردی شدید و غیر قابل توضیح شدید، سریعا به به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی ممکن است دچار مشکلات ریوی، قلبی یا مشکل در پلور شده باشید یا اینکه ممکن است اینها علائم بیماری خاصی باشند که به درمان فوری نیاز دارد.

علل پلورزی

دو لایه بزرگ و نازک از بافتی به نام پلور ریه ها را از دیواره قفسه سینه جدا می کنند. یک لایه روی دیواره خارجی ریه را می پوشاند و دیگری لایه داخلی قفسه سینه می باشد. در بین این دو لایه فضای کمی وجود دارد (فضای پلور) که معمولا با مقدار کمی مایع پر شده است. این لایه ها مانند دو قطعه ساتن نازک و نرم به هم چسبیده اند و به ریه ها اجازه می دهند که در زمان نفس کشیدن منبسط و منقبض شوند، بدون اینکه هیچ مقاومتی از لایه داخلی ریه وجود داشته باشد.

پلورزی زمانی اتفاق می افتد که پلور تحریک شده و ملتهب شود. در نتیجه دو لایه غشاء پلور، مانند دو کاغذ سنباده، به یکدیگر کشیده می شوند و در زمان دم و بازدم باعث بروز درد می شوند. این درد در زمان نگه داشتن نفس برطرف می شود.

علل بروز پلورزی عبارتند از: 

  • عفونت ویروسی مانند آنفلوآنزا
  • عفونت باکتریایی مانند ذات الریه
  • عفونت قارچی
  • بیماری روماتوئید، مانند آرتریت روماتوئید
  • برخی داروها
  • سرطان ریه در نزدیکی سطح پلور

روش درمان پلورزی

روش های درمانی استفاده شده برای پلورزی و افیوژن پلور در درجه اول بر روی علت بروز بیماری تمرکز می کنند. به عنوان مثال اگر علت بروز شرایط ذات الریه باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک می تواند این عفونت را کنترل کند. اگر علت بیماری ویروسی باشد، پلورزی به خودی خود درمان خواهد شد. 

نتیجه درمان بیماری پلورزی به جدیت و شدت علت بروز آن بستگی دارد. اگر شرایطی که باعث بروز پلورزی شده تشخیص داده و زود درمان شود، یک بهبود کامل حاصل خواهد شد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران