چشم صورتی  (ورم ملتحمه)  قرمزی و التهاب غشاء روشن سفیدی چشم و غشاء قسمت داخلی پلک است. چشم صورتی اغلب توسط یک ویروس و یا توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می شود، گرچه آلرژی، عوامل شیمیایی، و بیماری های زمینه ای نیز می تواند  موثر باشد.


چشم صورتی مسری است؟


چشم صورتی ویروسی و باکتریایی  مسری هستند.این بیماری به راحتی از طریق شستن نادرست دست و یا با به اشتراک گذاشتن یک شی (مانند حوله) با شخص دیگر  منتقل می شود. همچنین از طریق سرفه و عطسه نیز منتقل می شود. کودکان و نوجوانان مبتلا به چشم صورتی عفونی نباید به مدرسه بروند  و یا باید برای یک دوره کوتاه مدت تحت مراقبت قرار گیرند  . چشم صورتی آلرژیک (ناشی از گرده فصلی، شوره بدن حیوانات، لوازم آرایشی، عطریات، بهداشت و) و چشم صورتی شیمیایی (مواد شیمیایی یا مایعات، از جمله سفید کننده) مسری نیستند. 


علائم چشم صورتی عبارتند از:


معمولا قرمزی چشم ، از نشانه ها ی چشم صورتی است. چشم صورتی یک مشکل شایع است که به ندرت جدی می شود . اما اگر این بیماری به سرعت تشخیص و درمان نشود احتمال بروز اسیب نیز وجود دارد

.
قرمزی و تورم پلک:
علائم و نشانه های چشم صورتی عفونی معمولا در یک چشم شروع و در عرض چند روز شامل چشم دیگرمیشود. علائم چشم صورتی آلرژیک معمولا هر دو چشم را درگیر می کند. تورم پلک همراه با چشم صورتی باکتریایی و آلرژیک بسیار شایع است.


خارش و یا سوزش چشم:
خارش و سوزش چشم، به نوعی از علائم چشم صورتی محسوب می شوند.


 تخلیه چرک از چشم
تخلیه چرک آبکی ویروسی و آلرژی چشم صورتی ، شایع است. وقتی چرک زرد مایل به سبز شود احتمال  چشم صورتی باکتریای وجود دارد.


حساسیت به نور
چشم صورتی  می تواند حساسیت خفیفی به نورداشته باشد. فردی که دچارعلایم شدید، مانند تغییر در بینایی، حساسیت به نور شدید، یا درد شدید شودممکن است عفونتی  فراتر از ملتحمه باشد  و باید توسط دکتر مورد بررسی قرارگیرد.


شیء در چشم 

 ممکن است احساس کنید چیزی در چشم تان گیر کرده باشد ،  یا، یک کودک ممکن است احساس کند در چشمش شن و ماسه رفته است.



تشخیص چشم صورتی

 دکتر اغلب چشم صورتی را فقط با علائم و نشانه های متمایز آن را تشخیص می دهد. با این حال یک آزمایش اسلیت لامپ ممکن است لازم باشد. در برخی موارد، برای تعیین علت یک سواب از ترشحات چشم را به آزمایشگاه ارسال می کنند.
چشم صورتی مداوم می تواند ناشی از یک حساسیت شدید یا عفونت که نیاز به درمان دارد، باشد. همچنین، پلک می تواند تحریک شود که بلفاریت نامیده می شود و یا باعث خشکی چشم شود. به ندرت می تواند علائم و نشانه ی بیماریی در بدن مانند آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوی سیستمیک (لوپوس)، یا بیماری های التهابی روده، مانند کولیت اولسراتیو و بیماری کرون باشد. چشم صورتی نیز در بیماری کاوازاکی دیده می شود (یک بیماری نادر همراه با تب در نوزادان و کودکان خردسال است).


درمان چشم صورتی


چشم صورتی باکتریال با قطره آنتی بیوتیک چشم، پماد، قرص درمان می شودو تا عفونت را از چشم پاک کند.در اغلب موارد چشم صورتی ویروسی هیچ درمان خاصی ندارد  و فقط باید اجازه داد تا ویروس دوره خود را طی کند، که معمولا چهار تا هفت روز زمان می برد. 


کاهش علائم
برای کاهش درد و تخلیه باکتریایی یا ویروسی چشم صورتی، از کمپرس سرد و یا گرم بر روی چشم استفاده نمایید. برای هر چشم و جلوگیری از گسترش هر گونه عفونت از یک لیف حمام متفاوت استفاده نمایید .چشم را باید از داخل به خارج بشویید .


پیشگیری از گسترش چشم صورتی 
اگر شما یا کودکتان دچارعفونت چشم صورتی شده اید:

  •  از دست زدن به چشم اجتناب کنید 
  • دستان خود را مرتبا بشویید، به ویژه پس از استفاده از داروها 
  • هرگز حوله و یا دستمال را به اشتراک نگذارید، و پس از هر بار استفاده آنرا دور بیاندازید.
  • روزانه ملحفه و حوله خود را تغییر دهید. 
  • تمام سطوح را از جمله کانتر و دستگیره ضد عفونی کنید .
  • بعد از استفاده لوازم آرایش آنها را دور بریزید  .

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران