در این مقاله به بررسی مقابله ایی تاثیرگذاری آنتی هیستامین و ضد احتقان در تسکین آلرژی می پردازیم.

 

آنتی هیستامین ها و ضد احتقان ها نمی توانند آلرژی را درمان کنند. اما، آنها علایمی همچون آبریزش یا گرفتگی بینی را به خوبی تسکین می دهند_ هر دو از علایم شایع آلرژی هستند.

آنتی هیستامین ها، هیستامین تولید شده توسط بدن در طول یک واکنش آلرژیک را هدف قرار می دهند. اشکال دارویی آنتی هیستامین، قرص یا اسپری بینی است. قرص باعث تسکین خارش، عطسه و آبریزش بینی می شود. اسپری بینی بر گرفتگی، خارش یا آبریزش بینی، و ترشحات پشت بینی تاثیر می گذارد.

آنتی هیستامین ها بهتر می توانند علایم آلرژی را کاهش دهند، اگر قبل از شروع واکنش آلرژیک مصرف شوند. به این صورت که وجودشان در خون مانند محافظی در برابر ماده آلرژیک/حساسیت زا عمل کرده از تولید هیستامین جلوگیری می کند. قبل از هر اقدامی با پزشک معالج خود مشورت کنید_ در مورد مصرف زود هنگام آنتی هیستامین چند هفته قبل از زمان معمول شروع واکنش آلرژیک.

ضد احتقان ها با تاثیر بر مایع موجود در پوشش بینی و کاهش آن به تسکین آلرژی کمک می کنند. این امر باعث کاهش تورم و گرفتگی بینی می شود. ضد احتقان هایی همچون سودوافدرین (پسودوافدرین) را می توان به شکل قرص یا شربت مصرف کرد. آنها به شکل اسپری بینی هم موجود هستند، همچون اکسی متازولین و فنیل افرین؛ توجه شود که استفاده ی بیش از حد از اسپری بینی باعث سخت تر شدن درمان علایم آلرژی می شود.
 
در برخی داروهای ضد آلرژی از ترکیب آنتی هیستامین و ضد احتقان استفاده می شود که اسامی تجاری آنها معمولا با "-D" تمام می شوند_ مانند :  Snaplets-D .


آیا برای تهیه این نوع داروها به نسخه نیاز است؟
برخی از این داروها تجویزی و برخی دیگر بدون نسخه هستند. ابتدا، و پس از بررسی علایم با پزشک داروخانه و یا پزشک معالج، داروهای بدون نسخه مناسب علایم را امتحان کنید. در صورت تاثیر نداشتن این داروها از پزشک بخواهید تا نوع قوی تر آنها را تجویز کند.

  

عوارض جانبی این نوع داروها چیست؟
پس از مصرف آنتی هیستامین هایی مانند برم فنیر امین (Dimetapp Allergy, Nasahist B)، کلرفنیرامین (Chlor-Trimeton)، کلماستین (Dayhist, Tavist)، دیفن هیدرامین (Benadryl) نباید رانندگی کرد، زیرا باعث خواب آلودگی می شوند. اما، آنتی هیستامین هایی مانند دس لوراتادین (Clarinex)، فکسوفنادین (Allegra) و لوراتادین (Alavert, Claritin) معمولا خواب آور نیستند.

 

ضد احتقان نیز عوارض جانبی دارند همچون:

  • برافروختگی
  • بیخوابی
  • افزایش ضربان قلب
  • افزایش فشار خون


در صورت داشتن فشار خون بالا و یا مشکلات قلبی نباید ضد احتقان مصرف کرد. این داروها باعث افزایش و بدتر شدن مشکلات پروستات منجر به دفع دردناک و سخت تر ادرار می شوند.

از اسپری های ضد احتقان بینی بیش از 3 روز متوالی استفاده نکنید، زیرا این اسپری ها ممکن است گرفتگی و تورم بینی را بدتر و طولانی تر کنند.

 

توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر یک از این داروها، برچسب اطلاعاتی به دقت مطالعه شود تا در خصوص عوارض جانبی احتمالی اطلاعات بیشتری کسب شود.

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران