ذات الریه نوعی بیماری عفونی است که باعث تورم کیسه های هوا در ریه ها میشود . در این بیماری کیسه های هوا با مایع و یا مواد چرکی پر میشود و باعث علائمی همچون سرفه ، خلط ، تب ، لرز و مشکلات تنفسی می گردد . باکتری ها ، ویروس ها و قارچ ها میتوانند باعث ذات الریه  شوند. پنومونی می تواند جدی یا خفیف باشد و یا حتی حیات فرد بیمار را تهدید کند .
این بیماری برای کودکان ، نوزادان ، افراد بالای 65 سال  ، افراد با اختلالات سلامتی و یا سیستم ایمنی ضعیفی ، میتواند جدی باشد .

 

نشانه های ذات الریه

علائم این بیماری میتواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد و به عواملی همچون سن بیمار ، نوع میکروب و وضعیت سلامتی بیمار  بستگی دارد . علائم و نشانه های خفیف  این بیماری اغلب شبیه  سرماخوردگی یا آنفولانزا می باشند ، اما طولانی مدت  است.

نشانه های ذات الریه عبارتند از :

  • درد قفسه سینه در هنگام تنفس یا سرفه
  • سردرگمی و یا تغییر در آگاهی روانی (در افراد بالای 65 سال و بالاتر)
  • سرفه همراه با خلط 
  • خستگی
  • تب و لرز، تعریق 
  • پایین بودن درجه حرارت بدن نسبت به حد طبیعی (در افراد بالای 65 سال و افراد با سیستم ایمنی ضعیف)
  • تهوع، استفراغ یا اسهال
  • تنگی نفس


ممکن است در نوزادان و کودکان هیچ نشانه ای از عفونت وجود نداشته باشند اما ممکن است نشان هایی همچون استفراغ ، تب ، سرفه ، بیقراری ، خستگی و اختلالات تنفسی و یا غذایی دیده شود. 
معمولا افراد بالای 65 سال  و یا افراد با سیستم ایمنی ضعیف ،  دچار افت دمای بدن میشوند . ممکن است سالمندان مبتلا به این بیماری حالتهایی مانند تغییر سطح هوشیاری را تجربه کنند .

 

علل بروز ذات الریه


بسیاری از میکروب ها می تواند باعث ذات الریه شود. شایع ترین  عامل بروز این بیماری ، باکتری ها و ویروسهایی هستند که  در هوا  پراکنده اند و ما آنرا تنفس می کنیم .  معمولا سیستم ایمنی بدن از نفوذ این باکتری ها جلوگیری میکند ولی گاهی انها بر بدن غلبه می کنند حتی اگر کاملا سالم وتندرست باشید . 
ذات الریه با توجه به نوع  میکروب و محل ابتلا به عفونت  به چندین دسته تقسیم میشود.

 

پنومونی اکتسابی از جامعه


پنومونی اکتسابی از جامعه رایج ترین نوع ذات الریه محسوب می شود و در خارج از بیمارستان ها و سایر مراکز مراقبت های بهداشتی بوجود می آید و ممکن است توسط عوامل زیر ایجاد شود:

  • باکتری : معمول ترین عامل ابتلا به ذات الریه در امریکا باکتری استروپتوکوکوس پنئومونیا است که میتواند خود به خود فرد را مبتلا کند و یا پس از ابتلا به سرماخوردگی و انفولانزا فرد را درگیر کند  و ممکن است بخشی از ریه (لوب) ( بیماری به نام سینه پهلو لختهای )تاثیر بگذارد.
  • عاملهای شبه باکتری : مایکوپلاسماهای پنئومونیا هم در ابتلا به ذات الریه نقش دارند و علائم خفیف تری را ایجاد میکند .این نوع از ارگانیسم باعث ابتلا به دسته ای از ذات الریه میشود که فرد نیاز چندانی به استراحت ندارد.
  • ویروس ها : تعدادی  از ویروس های عامل سرماخوردگی و انفولانزا در ابتلا به این بیماری نقش دارند و مهمو ترین عامل ابتلا به ذات الریه در کودکان زیر 5 سال میباشند.معمولا این نوع از ویروس ها علائم خفیفی را ایجاد میکنند که در بعضی موارد میتواند شدید باشد.
  • قارچ : معمولا افرادی که دچار بیماری های دیگر هستند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند و یا حتی میزان زیادی از این میکروارگانیسم های را تنفس کردند ، دچار این نوع از ذات الریه  می شوند. قارچ هایی که باعث این بیماری  می شود معمولا در مدفوع پرندگان و خاک یافت می شود و به موقعیت جغرافیایی بستگی دارد  .


پنومونی اکتسابی از بیمارستان :

 

برخی از افراد در طول بستری شدن در بیمارستان برای سایر بیماری ها دچار  پنومونی می شوند . پنومونی اکتسابی از بیمارستان می تواند جدی باشد  زیرا باکتری عامل ان به نسبت انواع دیگر مقاومت بیشتری در برابر انتی بیوتیک ها دارد پس میتواند جدی باشد.همچنین افرادی که با دستگاههای ویژه تنفس میکنند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع از پنومونی میباشند.


پنومونی مراکز درمانی اکتسابی :

 

افرادی که به مدتی طولانی تحت درمان توسط تجهیزات پزشکی میباشند و یا در کلینیک های پزشکی  درمان میشوند میتوانند به این نوع از باکتری مبتلا شوند وعاملهای ایجاد کننده بیماری در این نوع هم مانند پنومونی اکتسابی از بیمارستان نسبت به انتی بیوتیک ها قوی هستند.


پنومونی آسپیراسیون:

 

زمانی که فرد غذا ، مواد نوشیدنی ، آب دهان و موارد دیگر را به داخل ریه های خود استنشاق می کند  به این نوع از ذات الریه مبتلا میشود . خطر ابتلا به آسپیراسیون در اثر جراحات وارده بر مغز و یا اختلالات بلع و یا مصرف بیش از اندازه ی الکل و مواد مخدر افزایش می یابد.

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران