ناهنجاریهای مادرزادی نقص های هنگام تولد هستند که بنام اختلالات مادرزادی نیزشناخته می شوند.
ناهنجاری های مادرزادی ممکن است به علت مشکلات ساختاری و یا عملکردی اتفاق بیفتد مانند اختلالات سوخت و ساز.  این اختلالات درطول بارداری و زندگی جنین دررحم اتفاق می افتد و قبل ازتولد،  هنگام تولد و یا پس از مدتی تشخیص داده می شود.

 

علت حدود 50% از ناهنجاری های مادرزادی مشخص و دربقیه موارد علل بروزاین مشکل ناشناخته می باشد.
 

بیشتر ناهنجاری های شدید مادرزادی درمیان اقشارکم درآمد و متوسط  بروزمی کند که زنان دسترسی کافی به مواد مغذی ندارند و درمعرض ابتلا به عفونتها قراردارند.  همچنین مصرف الکل موجب افزایش این عارضه می شود.  علاوه براین بالا بودن سن مادرخطرابتلا به ناهنجاری های کروموزومی ازجمله سندرم داون را افزایش می دهد درحالی که مادران جوان بیشتردرمعرض خطرابتلا به ناهنجاری های مادرزادی می باشند.

عوامل ژنتیکی
ازدواج های فامیلی شیوع ناهنجاریهای مادرزادی ژنتیکی نادررا افزایش می دهد وبرای نوزادان و کودکان خطرمرگ، معلولیت ذهنی و ناهنجاری های دیگری را همراه دارد. برخی جوامع قومی (به عنوان مثال یهودیان اشکنازی یا فنلاندیها) با شیوع نسبتا بالایی از جهش ژنتیکی نادری مواجه هستند  که منجر به احتمال افزایش خطر ابتلا به ناهنجاریهای مادرزادی می شود.

عفونت
عفونت مادر مانند سیفلیس و سرخجه ازعلل مهم ناهنجاریهای مادرزادی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط   می باشد.

وضعیت تغذیه مادر
کمبود ید، کمبود فولات، چاقی و دیابت با برخی ازناهنجاری های مادرزادی مرتبط است.   به عنوان مثال کمبود فولات خطر تولد نوزاد با نقص لوله عصبی را افزایش می دهد.  همچنین  مصرف بیش ازحد ویتامین A ممکن است بررشد طبیعی جنین اثربگذارد.

فاکتورهای محیطی
قرار گرفتن مادر در معرض آفت کش ها و دیگر مواد شیمیایی خاص  و همچنین مصرف برخی از داروها،  الکل، دخانیات،  مواد روانگردان و اشعه در دوران بارداری  ممکن است خطر ابتلا به جنین یا نوزاد به ناهنجاریهای مادرزادی را افزایش دهد.  

 

زندگی کردن در نزدیکی سایت های زباله،  کارخانه های ذوب و یا معادن  نیزممکن است یک عامل خطر باشد  بخصوص اگر مادر با دیگرعوامل خطر زیست محیطی و یا کمبودهای تغذیه ای مواجه باشد. 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران