دهانه رحم شامل سلول های غده ای شکلی است که در مدخل دهانه رحم قرار دارند. گاهي ممكن است سلول هاي سنگفرشي به غده اي تبديل شوند كه در نتيجه آن، مخاط دهانه رحم به بيرون گسترش ميابد. به بروز چنين وضعيتي، فرسايش دهانه رحم ميگويند كه امروزه بيشتر با نام اكتروپيون دهانه رحم شناخته ميشود. اين وضعيت همچنين در اصطلاح عموم به نام هاي بيرون زدگي و زخم دهانه رحم نيز معروف است.

منطقه اي كه در آن سلول هاي غده اي با سلول هاي اپيتليال سنگفرشي (اسكواموس) موجود در سطح خارجي دهانه رحم برخورد ميكنند، منطقه تحول ناميده ميشود. اگر زني به فرسايش دهانه رحم مبتلا شود، در طول غربالگري دهانه رحم (تست پاپ اسمير) قابل تشخيص خواهد بود. در حاليكه ممكن است برخي زنان با فرسايش دهانه رحم متولد شوند، اما اين وضعيت در نتيجه تغييرات هورموني نيز اتفاق مي افتد. بنابراين، زنان جوان، زنان باردار و زناني كه از قرص هاي پيشگيري از بارداري استفاده ميكنند، بيشتر در معرض ابتلا به اين بيماري قرار دارند.

فرسايش دهانه رحم هيچ ارتباطي به بروز سرطان دهانه رحم يا هر وضعيتي كه منجربه سرطان شود، ندارد.

 

علائم

فرسايش دهانه رحم در اكثر زنان هيچ مشكلي ايجاد نميكند و معمولا حتي بدون درمان، خود بخود برطرف ميگردد. با اين حال، ممكن است فرسايش دهانه در طول مقاربت يا پس از آن با لكه بيني، ترشحات و درد همراه باشد. همچنين ممكن است در طول غربالگري دهانه رحم يا پس از آن منجربه بروز درد شود.

در صورت بروز هريك از علائم، بهتر است به متخصص زنان مراجعه كنيد.

 

درمان

در صورتيكه تصميم گرفته ايد اين مشكل را درمان كنيد، پزشك انجام كولپوسكوپي را پيشنهاد خواهد داد. كولپوسكوپي آزمايشي است كه در آن علائم بيماري از نزديك و بصورت عيني بررسي ميگردد.

گزينه هاي مختلف درمان در اين زمينه عبارتند از:

-    دياترمي: سوزاندن دهانه رحم با عبور جريان الكتريكي (رايج ترين روش درمان)

-    كرايوكوتري: سوزاندن با استفاده از يك اسپري سرد

   سوزاندن با استفاده از نيترات نقره

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران