سرطان تیروئید، نوعی سرطان است_ رشد سلولی غیر طبیعی و خارج از کنترل_ که بر غده تیروئید اثر می گذارد.


 

شیوع این نوع سرطان در زنان سه برابر  بیشتر از مردان است.

غده تیروئید در پایه گلو و در قسمت جلوی گردن زیر حنجره قرار دارد. این غده پروانه ای شکل از دو لوب متصل شده توسط یک نوار بافتی تشکیل شده است.

غده تیروئید با ترشح هورمون به جریان خون _ به ویژه هورمون های محرکه تیروئید (تیروکسین یا T4) و کلسیتونین_ سوخت و ساز، رشد و بلوغ بدن را تنظیم می کند. 

 

 

انواع سرطان تیروئید

چهار نوع اصلی سرطان تیروئید وجود دارد:

  • سرطان پاپیلری
  • سرطان فولیکولار، شامل نوع خاصی به نام سرطان هورتل سل
  • سرطان آناپلاستیک
  • سرطان مدولری

 

سرطان پاپیلری و فولیکولار، هر دو در سلول های فولیکولی تیروئید رخ می دهند. بر خلاف سرطان آناپلاستیک و مدولری، این دو تحت عنوان "سرطان متفاوت" شناخته می شوند، به این دلیل که در زیر میکروسکوپ مانند بافت طبیعی تیروئید دیده می شوند. این دو نوع سرطان از رایج ترین انواع سرطان تیروئید هستید_ 80 درصد از مبتلایان به سرطان تیروئید مبتلا به سرطان پاپیلری و در حدود 10 درصد دیگر مبتلا به سرطان فولیکولار هستند.

سرطان پاپیلری بسیار آرام رشد می کند_ تنها در یک لوب غده تیروئید_ و با گذشت زمان به غدد لنفاوی گردن گسترش می یابد. با وجود این گسترش، معمولا به راحتی درمان می شود و به ندرت کشنده است.

سرطان فولیکولار به جای غدد لنفاوی اغلب به دیگر قسمت های بدن، مانند ریه و استخوان، گسترش می یابد. دورنمای این سرطان نسبت به سرطان پاپیلری بدتر است، اما این دورنما نسبت به انواع کشنده امیدوار کننده است.

در حدود 3 درصد از سرطان های تیروئید از نوع سرطان هورتل سل هستند که یافتن و درمان آن نسبت به سرطان فولیکولار کمی سخت تر است.

هر چقدر هم که  نادر باشد_ تنها 2 درصد از سرطانهای تیروئید_ سرطان آناپلاستیک، خطرناک ترین نوع سرطان تیروئید است. اغلب به سایر نقاط بدن گسترش می یابد و درمان آن دشوار است.

سرطان مدولری_ حدود 4 درصد از سرطان های تیروئید_ بر سلول های "C" تیروئید ( به آنها سلول های پارا فوليكولر نیز گفته می شود) تولید کننده ی هورمون کلسی تونین_ تنظیم کننده ی تولید کلسیم_ تاثیر می گذارد.

 

 

شیوع سرطان تیروئید

سرطان تیروئید از انواع  نسبتا شایع سرطان است_ رتبه هشتم با توجه به موسسه ملی سرطان (NCI). بنابراین، 4 درصد از موارد جدید سرطان، مبتلایان به این نوع سرطان هستند.

 در 10 سال گذشته، به طور متوسط هر ساله 5 درصد افزایش نرخ سرطان تیروئید وجود داشته است_ با توجه به تصویربرداریهای تشخیصی مانند سی تی اسکن. 

احتمال ابتلا به سرطان تیروئید در زنان در حدود سه برابر بیشتر از مردان است و بیش از دو سوم از موارد جدید بین سنین 20 تا 65 سال مشاهده شده اند. 

شیوع این نوع سرطان در نژاد آسیایی نسبت به دیگر گروه های قومی بیشتر است.

 

 

عوامل تشدید کننده سرطان تیروئید

گذشته از سن، جنس و نژاد، دیگر عوامل عبارتند از:

  • پرتو درمانی گردن، به خصوص در دوران کودکی
  • قرار گرفتن در معرض تشعشعات بمب یا انرژی هسته ای 
  • سابقه داشتن گواتر (تورم ناشی از تیروئید بزرگ شده)
  • سابقه خانوادگی بیماری تیروئید یا سرطان تیروئید
  • شرایط خاص ژنتیکی و یا ارثی، مانند سرطان مدولری خانوادگی و آندوکرین متعدد غدد درون ریز نئوپلازی سندرم نوع 2A یا 2B
  • رژیم غذایی کم ید

 

 

برای یافتن اطلاعاتی در خصوص علایم و نحوه تشخیص سرطان تیروئید اینجا کلیک کنید. 

در خصوص نحوه درمان سرطان تیروئید اینجا کلیک کنید. 

 

 

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران