پوستتان میتوان دریچه ای به وضعیت سلامتی شما  باشد و بسیاری از بیماری های  تان را نشان دهد .تعداد زیادی از بیماری ها حتی انهایی که خیلی جدی و مرگبار  هستند ،ابتدا بروی پوست ظاهر میشوند .
1.حساسیت های پوستی پروانه شکل بروی گونه ها
این نوع از حساسیت  بروی دو طرف صورت و گونه ها بروز میکند و نشانه ای از نوعی اختلال سیستم ایمنی به نام بیماری لوپوس میباشد .
ولی بهتر است  در تصمیم گیری عجله نکنید .ممکن است این حساسیت های قرمز رنگ ناشی از بیماری روزاسه و یا درماتیت تماسی باشند .ولی این احتمال هم وجود دارند که گاهی اوقات نشانه ای از لوپوس باشند .
در صورت مشاهد ه ی این علائم باید به پزشکتان مراجعه نمایید تا با انجام ازمایشات تشخیص درستی داده شود .
2.پلاک های مخمل مانند
این پلاک ها بروی گردن و زیر بغل نشان دهنده ی  دیابت میباشند .نوعی بیماری به نام آکانتوز نیگریکانس هم وجود دارد که خوش خیم بوده و به دلیل چاقی بوجود می اید .
در بیشتر موارد این حالت نشانه ای بیماری دیابت است و در بعضی موارد میتواند بر اثر اکانتوز نیگریکانس بوجود امده باشد  و در بعضی موارد هم این بیماری بروی دست و لب بروز میکند  که نشانه ای از سرطان داخلی است .
3.پلاک هایی به رنگ قرمز و مرکز طلایی بروی پاها
این بیماری با توجه به نامی که دارد ،نشانه ای متمایر از دیابت است ولی خیلی نادر میباشد وممکن است این پلاک در ابتدا به شکل تکه های قرمز مانند و مبهمی بروز کند و سپس بزرگ شود و محدوده ان واضح تر شود .گاهی اوقات هم پوست ان ناحیه ترک برداشته و درناک میشود و میتواند با خارش هم همراه باشد .
4. برامدگی های بنفش رنگ و خارش دار بروی مچ دست
لیکن پلانوس نوعی حساسیت پوستی است که  با  برامدگی هایی به رنگ قرمز و بنفش   و سرصاف  شناسایی میشود  و البته میتواند خارش  شدیدی هم داشته باشد .
این بیماری بیشتر بروی مچ دست و قوزک پا بروز میکند ولی این احتمال وجود دارد که بروی کمر ،گردن ،پاها و ناحیه تناسلی هم ظاهر شود .
دلیل اصلی بروز این بیماری ناشناخته است ولی در صورتی که شما به ان مبتلا هستید ،حتما باید ازمایشات کبدی انجام دهید . این بیماری میتواند با هپاتیت سی در ارتباط باشد .
5.تکه های سفید رنگ بروی پشت
تکه های پوستی شاگرین  بروی ناحیه پشت بدن که ظاهری همانند بافت پوست پرتقال دارند  ،بیشتر با نشانه هایی بروز میکنند مانند :برامدگی  های اکنه مانند به رنگ قرمز یا قهوه ای  که بروی گونه ها و بینی ظاهر میشوند و نقاط خاکستری رنگ   زیر پوست های رنگی و بیشتر بروی ناحیه باسن .یک طرف انها بیضی شکل و طرف دیگر گوشه دار است
این موارد نشانه ی نوعی بیماری ارثی نادر به نام اسکلروز ناهنجار میباشد  که موجب بروز تومور های خش خیم در مغز و سایر ارگانهای حیاتی میشود .
6.کف دست سیرابی  مانند
در این عارضه پوست کف دست زمخت و ضخیم  شده و لایه های خطوط کف دست در ان کاملا مشخص میباشند  و به حالت مخمل های سفید رنگ در می اید .در واقع پوست کف دست شبیه سیرابی پخته به نظرمیرسد .
در بیشتر موارد این حالت نشانه از سرطان پوست است  و اگر فقط این حالت در کف دست دیده شود ،احتمال سرطان شش بیشتر است .در صورتی که این حالت با اکانتوز نیگریکانس همراه باشد ،احتمال سرطان معده بیشتر خواهد بود .
7.دست ها و پاهای چوب مانند
این بیماری ابتدا در سال 1997 کشف شدو  در ان فیبروز سیستمیک کلیوی  به شکل نقاط قهوه ای رنگ  بروی بخش  پایینی پا و بازو  بروز میکند .
 به فاصله کمی دست و پاها  به رنگ قهوای در می ایند و این حالت  میتواند با نفاط زرد رنگ در چشم هم همراه باشد .محققان به تازگی دریافته اند که رنگهای به کاربرده شده در طی ان ار ای میتواند منجر به بروز این بیماری در افراد مبتلا به مشکلات کلیوی شود .
8.بثورات پوسته پوسته برو ی زبان و باسن
خوشبختانه این  بیماری نادر بوده و حساسیت های پوسته پوسته و قرمز رنگ ان-گاهی با ساییدگی های پوستی –بیشتر در سالمندان دیده میشود .
این بیماری ابتدا بروی باسن یا کف دست بروز میکند ولی میتواند در هم نقطه  دیگری هم ظاهر شود .در این حالت زبان قرمز و دردناک میشود و میتواند نشانه از تومور پانکراسی  یا گلوکوگونوما باشد
9.تمام عارضه های پوست  رعب انگیز نیستند
تعدا زیادی از مشکلات  پوستی نشانه ای از بیماری های خطرناک نیستند .به عنوان مثال میتوان به گرانولوم انولاز شاره کرد که  با برامدگی های قهوه ای و متورم شناسایی میشود و به شکل حلقه بروی دست و پاها بروز میکند .
این حالت خود پس از دو سال از بین رفته و نشانه ای از وضعیت اورژانسی و خطرناک نیست . در صورتی که تعداد بیشتری از این لکه ها بروی بدن شما بروز کند ،به مدت بیشتری برای بهبود نیاز خواهد داشت .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران