بیماری التهابی لگن (PID)، یکی از جدی ترین پیامدهای عفونت های باکتریایی مانند سوزاک یا کلامیدیا میباشد. بیماری التهابی لگن سالانه حدود 1.000.000 زن را درگیر میسازد. در حال حاضر، تعداد جمعیت افراد آلوده به بیماری التهابی لگن مشخص نمیباشد.

 

علائم بیماری التهابی لگن چیست؟

زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن تنها ممکن است درد خفیفی را تجربه کنند و یا حتی اگر آسیب جدی هم به اندام های تناسلی داخلی شان وارده شده باشد، هیچ علائمی نداشته باشند. برخی از زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن علائم زیر را تجربه میکنند:

 

آیا بیماری التهابی لگن میتواند منجربه مشکلات دیگری شود؟

بیماری التهابی لگن با ایجاد بافت اسکار در اندام های تناسلی داخلی میتواند منجربه آسیب های دائمی در زنان شود. این بافت اسکار میتواند بطور کل لوله های فالوپ را مسدود کند و مانع از رسیدن اسپرم و تخمک به یکدیگر و در نتیجه ناباروری شود. سالانه حدود 100.000 زن با ناباروری ناشی از بیماری التهابی لگن دست و پنجه نرم میکنند. 
این بافت اسکار ممکن است فقط تا حدودی لوله های فالوپ را مسدود سازد و منجربه آسیب به لوله ها شود. این امر منجربه بارور شدن تخمک حین عبور از لوله ها شده و ممکن است حاملگی خارج از رحم اتفاق بیافتد. حاملگی خارج از رحم با پاره کردن لوله های فالوپ سبب بروز درد شدید، خونریزی داخلی و حتی مرگ میشود. زخم شدن لوله های فالوپ و تخمدان نیز میتواند منجربه بروز درد لگن شود که برای ماه ها یا سالها بطول می انجامد.

 

چه عواملی سبب بروز بیماری التهابی لگن میشود؟

بیماری التهابی لگن در اثر داشتن رابطه جنسی با شریک مبتلا به سوزاک یا کلامیدیا ایجاد میشود.هرچه شرکای جنسی یک زن بیشتر باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری التهابی لگن قرار خواهد گرفت. بیماری التهابی لگن، حالت پیشرفته عفونت کلامیدیا، سوزاک، یا در موارد نادر، واژینوز باکتریال است.

 

بیماری التهابی لگن چگونه تشخیص داده میشود؟

تشخیص بیماری التهابی لگن امر دشواری است، زیرا علائم در بیشتر موارد خفیف بوده و حتی در بسیاری موارد غیر قابل تشخیص میباشد. هیچ آزمایش خاصی هم برای تشخیص بیماری التهابی لگن موجود نمیباشد. چنانچه از لحاظ جنسی فعال هستید و در ناحیه شکم احساس درد میکنید، اولین اقدامی که پزشکتان انجام خواهد داد، کشت دهانه رحم برای آزمایش کلامیدیا و سوزاک خواهد بود. ممکن است برای تشخیص این بیماری، سونوگرافی یا جراحی ضروری باشد.

 

بیماری التهابی لگن چه درمانی دارد؟

باکتریِ عامل بروز بیماری التهابی لگن ممکن است با تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی یا تزریقی قابل درمان باشد. اما آسیب ناشی از اسکار ایجاد شده توسط بیماری التهابی لگن، قابل برگشت نیست. بطور تقریبی 25% زنان مبتلا به بیماری التهابی لگن باید جهت درمان در بیمارستان بستری شوند.

 

آیا بیماری التهابی لگن قابل پیشگیری است؟

تنها دو را برای پیشگیری از بروز بیماری التهابی لگن وجود دارد. اولین راه، خودداری از برقراری تماس جنسی است تا مانع از ابتلا به کلامیدیا و سوزاک شوید.
دومین راه، ایجاد یک رابطه بلند مدت، مانند ازدواج میباشد. استفاده از کاندوم، خطر انتقال بیماری کلامیدیا و سوزاک را کاهش میدهد، اما از آن پیشگیری نمیکند. بر اساس تحقیقات انجام شده، با استفاده از کاندوم، خطر ابتلا به اینگونه بیماری ها 50% کاهش میابد.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران