بسیاری از ما از حس بویایی بهره مند یم . اما آیا تا کنون در مورد اینکه اگر قادربه حس بویایی  نبودیم ،فکر کرده اید؟ از دست دادن کامل حس بویایی را آنوسمی می نامند. بدون حس بویایی، مواد غذایی مختلف بیمزه اند، شما نمی توانید عطر و بوی گل ها را ببویید، و یا ندانسته در یک وضعیت خطرناک قرار گیرید. به عنوان مثال، بدون توانایی تشخیص بو، شما می توانید در معرض نشت گاز،آتش، ودود قرار گیرید.

اکثر مردم،هنگامیکه دچار گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی میشوند ، دچار آنوسمی می شوند.هنگامی که دوره  سرماخوردگی به پایان برسد حس بویایی دوباره برمیگردد. 

اما در برخی افراد، از جمله بسیاری از افراد سالمند، از دست دادن حس بویایی ممکن است باقی بماند. علاوه بر این، آنوسمی می تواند نشانه ای از یک بیماری جدی پزشکی باشد. هر گونه مشکلات مرتبط با بو باید توسط دکتر بررسی شود.

علل فقدان حس بویایی


احتقان بینی  سرماخوردگی، آلرژی، عفونت سینوس یا کیفیت بد هوا از  شایع ترین عل آنوسمی است. سایر علل آنوسمی عبارتند از:

  • پولیپ بینی ،رشد غدد غیر سرطانی در بینی و سینوس که مسیر بینی را مسدود میکند.
  • آسیب به بینی وعصب بویایی در جریان عمل جراحی و یا ضربه به سر.
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، مانند آفت کش ها یا محلول های شیمیایی.
  • برخی از داروها، از جمله آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد التهابی، داروهای قلبی.
  • سوء مصرف کوکائین.
  • کهولت :با افزایش سن حس بینایی و شنوایی ضعیف می شود. در واقع، حس بویایی بین سنین 30 و 60 بیشتر است و بعد از سن 60 سالگی کاهش می یابد.
  • شرایط خاص پزشکی ، مانند بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون، بیماری MS، کمبودهای تغذیه ای، شرایط مادرزادی و اختلالات هورمونی.
  • پرتو درمانی سرطان سر و گردن.

تشخیص آنوسمی


اگر حس بویایی خود را ازدست بدهید که مرتبط با سرماخوردگی یا آلرژی نباشد یا در صورت عدم بهبودی پس از یک یا دو هفته ، به دکتر مراجعه نماییید. دکترمی تواند با نگاه در داخل بینی  با یک ابزار خاص  پولیپ یا عفونت را تشخیص دهد.

آزمایش های بیشتر توسط یک دکتر متخصص مشکلات بینی و سینوس ممکن است برای تعیین علت آنوسمی مورد نیاز باشد. سی تی اسکن ممکن است برای بررسی بیشترلازم باشد.

 

درمان آنوسمی


اگر گرفتگی بینی در اثر سرماخوردگی یا آلرژی باشد وباعث آنوسمی شود، معمولا نیازبه درمان  نیست، و این مشکل به خودی خود بهترخواهد شد. استفاده کوتاه مدت از ضد احتقان ها ممکن است مسیر بینی را باز نماید که راحت تر نفس بکشید. با این حال، اگر گرفتگی بینی بدتر شد یا پس از چند روز بهتر نشد، به دکتر مراجعه کنید.ممکن است عفونت داشته باشید و نیاز به آنتی بیوتیک ها، و یا شرایط پزشکی داشته باشید.

اگر پولیپ داشته  باشید، ممکن است جراحی برای یرطرف نمودن انسداد و به دست آوردن مجدد حس بویایی نیاز باشد.

اگردارو ها موثر واقع نشد ، با دکتر خود صحبت کنید و هرگز بدون مشورت با دکتر از داروی دیگری  استفاده نکنید.
گاهی اوقات حس بویایی خود به خود دوباره باز خواهد گشت. متاسفانه، آنوسمی همیشه قابل درمان نیست به خصوص اگر به علت سن باشد. 
اگر سیگار می کشید، ترک کنید. سیگار کشیدن می تواند حواس  را، از جمله حس بویایی را از بین ببرد.
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران