اسپری های استروئیدی بینی باعث تسکین احتقان، عطسه، آبریزش چشم، آبریزش یا خارش بینی و ترشحات پشت بینی می شوند. بیشتر این استروئیدهای بینی باید تجویز شوند، اما فلوتیکاسون (Flonase) و تریامسینولون (Nasacort) را می توان بدون نسخه تهیه کرد.

 

 

نحوه عملکرد استروئیدهای بینی چگونه است؟
علایم آلرژی مانند احتقان بینی به دلیل التهاب (تورم) رخ می دهند. استروئیدهای بینی می توانند تورم، مخاط، و احتقان بینی را کاهش دهند. در نتیجه، مجرای بینی حساسیت کمتری به مواد محرکی مانند گرده، شوره بدن حیوانات، و یا گرد و غبار خواهد داشت.

 

 

استروئیدهای بینی خطرناک هستند؟
اسپری های استروئیدی بینی مانند استروئیدهای آنابولیک نیستند که برخی ورزشکاران برای حجیم کردن عضلات استفاده می کنند. در عوض، آنها کورتیکواستروئیدهای ساختنی، مشابه همان ماده شیمیایی تولید شده در بدن به نام کورتیزول هستند. یکی از داروهای موثر برای درمان علایم آلرژی می باشند.

این استروئیدها به طور مستقیم به داخل بینی اسپری می شوند. بنابراین، بسیاری از کارشناسان آلرژی معتقدند که عوارض جانبی جدی، مانند آب مروارید چشم یا شکستگی استخوان، در سایر قسمت های بدن ایجاد نمی کنند.

به ندرت عوارض جانبی متوسط اتفاق می افتند، اما التهاب، سردرد و خون دماغ گاهی رخ می دهد. 

 

 

چه مدت طول می کشد تا اثر این استروئیدهای بینی دیده شود؟
این اسپری های بینی در عرض چند ساعت تاثیر خود را می گذارند، اما چند روز تا چند هفته طول می کشد که فرد متوجه تاثیر مثبت آنها بشود. در صورت نیاز می توان آنها را با دیگر داروهای ضد حساسیت مصرف کرد. پزشک معالج ممکن است مصرف دیگر داروها را قطع کند تا از اثرگذاری این اسپری ها مطمئن شود. 


 

چگونه استروئیدهای بینی را باید مصرف کرد؟
دستورالعمل روی جعبه را به دقت مطالعه کنید و یا از پزشک بخواهید تا نحوه مصرف آنها را نشان دهد. بسته به نوع استروئید بینی، دستورالعمل مصرف ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال، در برخی باید سر کمی به جلو خم شود، در حالیکه در برخی دیگر سر باید کمی به سمت عقب برده شود. 

هدف در مصرف این اسپری ها این است که دارو در بینی باقی بماند و پشت گلو نرود. نفس کشیدن آرام از طریق بینی در هنگام اسپری کردن مفید است. برای جلوگیری از التهاب، باید مراقب بود که به سپتوم بینی (دیوار بین سوراخهای بینی) اسپری نشود.

 

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران