تبخال تناسلي چيست؟

تبخال تناسلي يك عفونت منتقله از راه مقاربت (STI) است. تبخال تناسلي معمولا از طريق مقاربت واژن، دهاني و مقعد منتقل ميگردد. از هر 5 زني كه در سنين 14 تا 49 سال بسر ميبرند، يك نفر به اين عفونت مبتلا ميشود. هيچ درمان خاصي براي تبخال تناسلي وجود ندارد، اما ميتوان جهت پيشگيري از شيوع آن و كاهش خطر منتقل شدن آن به شريك جنسي، از دارو استفاده نمود.

 

چه كساني به تبخال تناسلي مبتلا ميشوند؟ و چرا؟

تبخال تناسلي در زنان شايعتر از مردان است. از هر 5 زني كه در سنين 14 تا 49 سال بسر ميبرند، يك نفر به اين عفونت مبتلا ميشود. در حاليكه از هر 10 مردي كه در همين سنين بسر ميبرند، تنها يك نفر به اين عفونت مبتلا ميشود.

آناتومي بدن يك زن به گونه ايست كه بيشتر در معرض ابتلا به تبخال تناسلي قرار دارد. كوچكترين زخم و آسيب در بافت واژن، به راحتي ميتواند منجربه بروز تبخال تناسلي شود.

همچنين اين عفونت در زنان امريكايي و افريقايي تبار شايعتر است. حدود نيمي از زنان امريكايي و افريقايي بين سنين 14 تا 49 سال به ويروس HSV-2 مبتلا ميشوند كه خود اين ويروس عامل اصلي تبخال تناسلي است.

 

علائم و نشانه هاي تبخال تناسلي چيست؟

نخستين نشانه هاي تبخال تناسلي معمولا ظرف 2 تا 12 روز پس از تماس جنسي با فرد آلوده نمايان ميشوند. علائم از 2 تا 4 هفته بطول مي انجامند. علائم و نشانه هاي اوليه تبخال تناسلي به شرح زير ميباشد:

-    احساس فشار در شكم

-    علائم شبه آنفولانزا مانند تب

-    خارش و سوزش در ناحيه تناسلي يا مقعد

-    درد در پا، باسن يا ناحيه تناسلي

-    تورم غدد

-    ترشحات غيرمعمول از واژن

در صورت بروز هريك از اين نشانه ها به پزشك مراجعه نماييد.

 

تبخال تناسلي چگونه درمان ميشود؟

تبخال تناسلي درمان خاصي ندارد، اما داروهاي ضد ويروس ميتوانند از شيوع آن جلوگيري كرده يا مدت آنرا كوتاه كنند. رايج ترين داروي ضد ويروس در اين زمينه، كرم موضعي آسيكلووير ميباشد. جهت استعمال بايد ميزان كافي از اين كرم هر سه ساعت يكبار (6 بار در روز) به محل مورد نظر ماليده شود. در صورتيكه هنگام استفاده از دارو انگشت شما زخم و يا بريدگي دارد حتما از دستكش استفاده نماييد.

در طول ابتلا به بيماري ميتوان موارد زير را انجام داد تا عفونت با سرعت بيشتري بهبود يابد و تبخال به ساير نقاط بدن، يا به فرد ديگر انتقال نيابد:

-    تبخال را تميز و خشك نگاه داريد.

-    به تبخال دست نزنيد.

-    پس از هرگونه تماس با تبخال، دستهاي خود را بشوييد.

-    به محض آگاه شدن از اين عفونت، از هر نوع تماس جنسي پرهيز نماييد تا تبخال كاملا بهبود يابد.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران