امگا ۳ از سه اسید چرب تشکیل‌ شده‌ که عبارتند از: 

-    آلفا لینولنیک اسید (ALA)

-    ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)

-    دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

 

بطور کلی، دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) جزء پر اهمیت ترین مورد در انواع امگا 3، برای افراد باردار شناخته میشود؛ زیرا یک بخش اساسی و بنیادین در تشکیل مغز، شبکیه چشم و دستگاه عصبی بشمار میرود. بر اساس مطالعات بیشماری که بر روی نوزادان انسان و حیوانات صورت گرفته است، بین مصرف امگا 3 (به خصوص نوع دکوزاهگزانوئیک اسید) و عملکردهای شناختی و بصری، و همچنین رشد و توسعه کلی مغز همبستگی وجود دارد.

در انسان ها رشد مغز در سه ماهه سوم بارداری و دو سال اولیه بعد از تولد، سریعترین و پیچیده ترین روند را دارد. علاوه بر این، مطالعات نشان میدهند که مادرانی که در طول دوران بارداری به مصرف دکوزاهگزانوئیک اسید مبادرت ورزیده اند، از لحاظ عملکرد ایمنی نوزادان سالمتری دارند.

اما این تنها در مورد کودکان صدق نمیکند، بلکه برای سلامت خود مادران نیز بسیار ضروریست. ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و دکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) زایمان راحت تری را برای زنان باردار به ارمغان می آورد و همچنین در بهبود خلق و خو نیز تاثیر چشمگیری دارد. بر اساس مطالعات، ایکوزاپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید، سلامت جسمی و روانی پس از زایمان را نیز تضمین میکنند.

اغلب زنان دچار کمبود ایکوزاپنتانوئیک اسید و دکوزاهگزانوئیک اسید هستند که این کمبود در دوران بارداری بطور ویژه ای افزایش میابد؛ زیرا جفت این مواد را از مادر گرفته و در اختیار جنین قرار میدهد. این کاهش تا 9 الی 12 ماهد پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت. حال تصور کنید که با چندین بار باردار شدن چه اتفاقی می افتد.

به همین دلیل است که کارشناسان بر مصرف مکمل های امگا 3، روغن ماهی یا روغن جلبک بسیار تاکید دارند.

 

منابع تامین کننده امگا 3

-     گردو 

-    دانه‌های چیا (تخم شربتی)

-    برخی از انواع لوبیا

-    سبزیجات

-    روغن سویا

-    روغن‌ کانولا

-    بذر کتان (بزرک)

-    روغن زیتون 

-    ماهی‌هایی همچون سالمون

-    روغن ماهی و مکمل‌های ماهی 

 

در میان مواد غذایی گیاهی، مغز گردو، بذر کتان و روغن دانه‌های چیا دارای بیشترین امگا ۳ میباشند.

 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران