اختلالات شبه جسمی بیماری های روحی و روانی هستند که باعث بروز علائم جسمی می شوند، از جمله درد و البته این درد ناشی از مشکلات جسمی دیگر نیست. به علاوه این درد نتیجه مصرف مواد مخدر یا دیگر مشکلات روحی نیست. 
افراد مبتلا به اختلالات شبه جسمی هرگز علائم ساختگی از خود نشان نمی دهند، بلکه درد و دیگر مشکلاتی که این افراد دچار می شوند، کاملا واقعی می باشند. این علائم بر روی عملکردهای روزانه فرد نیز به شدت تاثیر می گذارد. 
قبل از تشخیص این مشکل، پزشک باید آزمایشات متعددی انجام دهد تا دیگر دلایل بروز این مشکلات را رد کند. تشخیص اختلال شبه جسمی نیز باعث اضطراب و ناامیدی بیمار می شود، چرا که بروز این علائم هیچ علتی ندارد. اضطراب باعث می شود فرد بیشتر نگران سلامت خود شود و در نتیجه مشکلات ناشی از اختلال تداوم بیشتری داشته باشد. 
انواع اختلالات شبه جسمی و علائم آنها
علائم این اختلال و شدت آنها بستگی به نوع اختلال دارد. انواع مختلفی اختلال شبه جسمی وجود دارد که عبارتند از: 
•    اختلال جسمانی: این نوع اختلال سندروم بریکت نیز نامیده می شود. بیماران مبتلا به این نوع اختلال دارای سابقه طولانی از مشکلات پزشکی هستند که قبل از 30 سالگی شروع شده اند. 
علائم ناشی از آن اندام و سیستم های مختلف بدن را درگیر می کند. بیمار ترکیبی از موارد زیر را گزارش خواهد کرد: 
•    درد
•    مشکلات گوارشی
•    مشکلات عصبی
•    علائم جنسی
بسیاری از مبتلایان به اختلال جسمانی به اختلال اضطراب نیز دچار خواهند شد. 
•    اختلال شبه جسمی تمایز نیافته: این نوع اختلال دارای ویژگی های خاص کمتری است و تشخیص آن نیاز به دو یا چند مشکل جسمی بی دلیل دارد که حداقل 6 ماه طول کشیده اند. 
•    هیپوکندریا (خود بیمار انگاری): افراد مبتلا به این اختلال همیشه نگران سلامت خود هستند. آنها معتقدند که علائم خفیف نشانه مشکلات جدی تر هستند. به عنوان مثال تصور می کنند که یک سردرد معمولی ممکن است نشانه یک تومور مغزی جدی باشد. 
•    اختلال بدشکلی بدن: افراد مبتلا به این اختلال همیشه نگران وضعیت ظاهری خود هستند و تصور می کنند که ظاهر آنها دارای مشکل است. نگرانی آنها در این زمینه مداوم است. این نگرانی ممکن است شامل هر بخشی از بدن شود، از جمله چروک های صورت، موها و یا اندازه چشم ها، بینی و سینه ها. 
•    اختلال تبدیلی: این اختلال به شرایطی اطلاق می شود که فرد دچار مشکلات عصبی شده اما این مشکلات توضیح پزشکی ندارند. به عنوان مثال بیمار ممکن است دچار علائم زیر شود: 
    فلج
    نابینایی
    از دست دادن شنوایی
    بی حسی 
اضطراب معمولا علائم این اختلال را بدتر می سازد. 
•    اختلال درد. فرد مبتلا به این اختلال در صورت بروز مشکل روحی یا بروز یک رویداد دچار درد می شود. به عنوان مثال بروز سردرد پس از یک رویداد استرس زا. این افراد دائم به دنبال کمک های پزشکی هستند و زندگی اجتماعی آنها دچار مشکل می شود. 
•    اختلال شبه جسمی نامشخص: افراد مبتلا به این اختلال دچار علائم مربوط به دیگر اختلالات شبه جسمی می شوند، اما ویژگی های مربوط به دیگر اختلالات را نیز به طور کامل نشان نمی دهند و تشخیص آن دشوار خواهد بود. 
این نوع اختلال در دسته ای شامل پسودوسیز قرار می گیرند. به عنوان مثال براساس دیگر علائم مربوط به حاملگی فرد تصور می کند باردار است. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران