بارداری باعث تغییر زندگی و اندام شما می شود. در این دوران می دانید که شکم تان بزرگ خواهد شد، بیشتر از حد معمول احساس خستگی می کنید و ممکن است گاهی دچار تهوع شده و بالا بیاورید. 
اتفاقات زیادی در دوران بارداری برای یک خانم رخ می دهد و اکثر آنها خیلی عجیب و گاهی ناراحت کننده هستند، از جمله: رشد مو بر روی شکم، آروغ زدن، یبوست، افزایش ترشحات واژینال و بواسیر. یک خانم معمولا در مورد این مسائل صحبت نمی کند و عجیب نیست که این دوران کمی آزار دهنده باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که در دوران باردای اکثر خانم ها دچار آن می شوند کمر درد است. 
در دوران بارداری اتفاق خوبی که می افتد رشد نوزاد است، اما این بزرگ شدن ممکن است باعث آزار کمر شود. تقریبا همه خانم ها در دوران بارداری دچار کمردرد می شوند که معمولا در نیمه دوم بارداری آغاز می شود. 
شما باید بدانید که با انجام اقداماتی می توان کمردرد را به حداقل رساند. با مشاهده ویدئوی مربوط به کمردردهای دوران بارداری نکات مفیدی برای مقابله با این کمر درد فرا خواهید گرفت. برای مشاهده ویدئوی مربوط به این عارضه اینجا کلیک کنید. 

در ادامه به طور دقیق تر کمردرد دوران بارداری را بررسی می کنیم. 

علل بروز کمردرد دوران بارداری 


معمولا کمردرد زمانی رخ می دهد که لگن در قسمت مفصل ساکروایلیاک به ستون فقرات می رسد. بروز این مسئله علل مختلفی دارد. برخی از مهم ترین علت های کمردرد دوران بارداری عبارتند از: 

  • افزایش وزن. در یک بارداری سالم خانم ها معمولا یازده و نیم تا شانزده کیلوگرم وزن اضافه می کنند. ستن فقرات باید از این وزن محافظت کند و این مسئله منجر به بروز کمر درد می شود. به علاوه وزن کودک در حال رشد و رحم نیز بر عروق خونی و اعصاب پشت و لگن فشار وارد می کند و منجر به بروز درد می شود. 
  • تغییر وضعیت. بارداری مرکز گرانش و سنگینی بدن را تغییر می دهد. به همین دلیل فرد به تدریج – بدون اینکه حتی متوجه باشد – شروع به هماهنگ شدن با وضعیت جدید و نوع حرکات جدید می کند. این امر منجر به بروز درد و بی ثباتی در کمر می شود. 
  • تغییرات هورمونی. در دوران بارداری بدن هورمونی به نام ریلاکسین تولید می کند که به رباط ناحیه لگن اجازه شل شدن می دهد و به علاوه به شل شدن مفاصل کمک می کند تا برای فرایند تولد آماده شوند. این هورمون باعث شل شدن رباط های محافظ ستون فقرات نیز می شود و بی ثباتی و درد در ناحیه کمر را در پی دارد. 
  • جدایی عضلانی. زمانی که رحم بزرگتر می شود، دو لایه موازی از عضلات (عضلات رکتوم) که از قفسه سینه تا استخوان شرمگاهی امتداد دارند، ممکن است در مرکز از هم جدا شوند. این جدایی منجر به بروز کمردرد می شود. 
  • اضطراب. استرس های عاطفی منجر به بروز تنش عضلانی در پشت می شود که به شکل کمر درد یا اسپاسم عضلانی حس می شود. ممکن است روزهایی که مضطرب یا عصبی هستید، کمردرد شما شدیدتر شود. 

درمان کمردرد دوران بارداری 


خبر خوب اینکه این کمردردها به تدریج و تا قبل از تولد نوزاد برطرف می شوند، مگر اینکه قبل از باردار شدن دچار کمردردهای مزمن بوده باشید. به هرحال برای درمان و بهبود کمردرد حاملگی روش های زیادی وجود دارد، از جمله: 

  • ورزش کردن. ورزش منظم عضلات را تقویت کرده و انعطاف پذیری آنها را بهبود می بخشد و فشار وارد شده به ستون فقرات را کم می کند. ورزش های بی خطر برای اکثر خانم های باردار عبارتند از پیاده روی، شنا و استفاده از دوچرخه ثابت. پزشک و فیزیوتراپ نیز می توانند ورزش هایی به شما پیشنهاد کنند که به تقویت عضلات کمر و شکم کمک می کنند. 
  • گرما و سرما. استفاده از تکنیک های گرمایی یا سرمایی برای کمر نیز موثر خواهد بود. در صورت موافقت پزشک می توانید از کمپرس سرد استفاده کنید (به عنوان مثال یخ را در پارچه یا حوله بپیچید) و آن را روی قسمت دردناک کمر خود قرار دهید و به مدت 20 دقیقه منتظر بمانید. این کار را چند بار در روز انجام دهید. پس از گذشت دو یا سه روز از کمپرس گرم استفاده کنید – یک پد گرم یا بطری آب گرم را روی قسمت دردناک کمر خود قرار دهید. مراقب باشید که در دوران بارداری از این گرما بر روی شکم خود استفاده نکنید. 
  • بهبود وضعیت. خمیده نشستن و قوز کردن به سمت جلو به ستون فقرات آسیب می زند. بنابراین حفظ یک حالت خوب در هنگام کار کردن، نشستن یا راه رفتن بسیار موثر خواهد بود. به عنوان مثال به پهلو بخوابید و یک بالشت در بین زانوهای خود قرار دهید، این وضعیت فشار وارد شده به کمر را کاهش می دهد. زمانی که پشت میز می نشینید، برای محافظت از کمر خود یک حوله یا ملافه لوله شده را در پشت خود قرار دهید، کف پاهای خود را روی چیزی قرار دهید، به عنوان مثال چند کتاب زیر پای خود قرار دهید و صاف بنشینید در حالیکه شانه های شما به سمت عقب هستند. استفاده از یک کمربند محافظ نیز موثر خواهد بود. 
  • مشاوره. اگر کمر درد شما ناشی از اضطراب است، صحبت با دوستان یا مراجعه به مشاور و کاهش اضطراب موثر خواهد بود. 
  • طب سوزنی. طب سوزنی یک روش درمانی چینی است که در آن سوزن های نازک در بخش های خاصی از بدن وارد بدن می شوند. بررسی ها نشان داده اند که طب سورنی برای کاهش کمردرد دوران بارداری موثر خواهد بود. 
  • کایروپراکتیک. این روش اگر به درستی انجام شود، در دوران بارداری هم موثر و بی خطر خواهد بود، اما قبل از انجام روش کایروپرکتیک با پزشک خود مشورت کنید. 

چند نکته بیشتر:

 

  • زمانی که می خواهید چیزی را از روی زمین بردارید، پاهای خود را خم کنید و نه کمر خود را 
  • کفش پاشنه بلند نپوشید
  • به پشت نخوابید
  • برای محافظت از پا و کمر ساپورت بپوشید

اگر کمردرد شما تداوم پیدا کرد، لازم است با پزشک خود مشورت کنید تا عوامل احتمالی دیگر مورد بررسی قرار گیرند. قبل از مصرف هرگونه داروی ضد درد با پزشک مشورت کنید. استامینوفن برای اکثر خانم های باردار بی خطر است. اما آسپیرین و دیگر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن توصیه نمی شوند. در برخی موارد پزشک داروهای ضد درد دیگر و یا داروهای شل کننده عضلات تجویز می کند که در دوران بارداری بی خطر هستند. 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنید؟


کمردرد به خودی خود علت مراجعه به پزشک نیست. اما اگر هر یک از موارد زیر را تجربه کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: 

  • درد شدید 
  • درد شدید پیشرونده یا دردی که به طور ناگهانی شروع می شود. 
  • درد ریتمیک همراه با گرفتگی 
  • مشکل در دفع درار یا حس سوزن سوزن شدن در اندام 

در موارد نادر کمر درد شدید به مشکلاتی مانند بارداری همراه با پوکی استخوان، آرتروز یا آرتریت سپتیک مربوط می شود. درد ریتمیک ممکن است نشانه ای از زایمان زودرس باشد. بنابراین اگر هر یک از این علائم را در خود مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. 
منابع: 
http://www.webmd.com/baby/features/7-embarrassing-pregnancy-symptoms#1
http://www.webmd.com/baby/guide/back-pain-in-pregnancy#1

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران