سرطان آندومتر نوعي سرطان است كه در رحم شكل ميگيرد. سرطان آندومتر در سلول هايي كه جداره رحم (آندومتر) را تشكيل ميدهند اتفاق مي افتد. گاهي اوقات سرطان آندومتر، سرطان رحم نيز خوانده ميشود. احتمال بروز انواع ديگر سرطان، از جمله ساركوم رحم نيز در رحم وجود دارد، اما كمتر از سرطان آندومتر شايع هستند.

معمولا سرطان آندومتر در همان مراحل اوليه تشخيص داده ميشود؛ زيرا منجربه خونريزي هاي غيرطبيعي و مكرر ميگردد و زنان را مجبور به مراجعه پزشك ميكند. در صورت تشخيص زودهنگام، سرطان آندومتر با برداشتن رحم درمان ميشود.

 

علت ابتلا به سرطان آندومتر چيست؟

پزشكان هنوز علت اصلي ابتلا به سرطان آندومتر را كشف نكرده اند. آنچه مشخص است اينست كه گاهي اوقات اين امر جهت ايجاد يك جهش ژنتيكي در آندومتر (جداره داخلي رحم) اتفاق مي افتد.

جهش ژنتيكي، سلول هاي طبيعي و سالم را به سلول هاي غيرطبيعي تبديل ميكند. سلول هاي سالم رشد كرده و به تعداد معيني تكثير ميشوند، و در نهايت، در زمان مشخصي از بين ميروند. اما سلول هاي غيرطبيعي بطور كنترل نشده اي رشد و تكثير ميابند و در زمان تعيين شده نيز از بين نميروند.  تجمع سلول هاي غيرطبيعي، توده اي (تومور) را بوجود مي آورند. سلول هاي سرطاني به بافت هاي مجاور نيز حمله كرده و تومور اوليه را در ساير نقاط بدن منتشر ميكند (متاستاز).

 

سرطان آندومتر چه علائمي دارد؟

علائم و نشانه هاي سرطان آندومتر عبارتند از:

-    خونريزي واژينال پس از يائسگي

-    خونريزي بين دوره اي

-    ترشحات آبكي، غيرطبيعي يا آغشته به خون از واژن

-    درد لگن

-    درد حين مقاربت

 

چه زماني براي مراجعه به پزشك مناسب است؟

در صورت بروز هريك از علائم ذكر شده مانند خونريزي يا ترشحات واژينال كه ارتباطي با پريودتان ندارد، درد لگن و يا مقاربت دردناك، به پزشك مراجعه نماييد. 


 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران