پلی سیتمی ورا نوعی سرطان خون است که از مغز استخوان آغاز میشود-مرکز نرمی که در آن سلولهای خونی رشد میکنند .اگر شما به این مبتلا باشید،مغزاستخوانتان میزان خیلی زیادی از گلبولهای قرمز تولید میکند که در نهایت به غلظت شدید خونتان منجر خواهد شد .در این حالت شما بیشتر در معرض ابتلا به لخته های خونی و سکته  و یا حملات قلبی هستید .
این بیماری به آرامی و در طی سالها بروز میکند .اگر فرد برای درمان آن اقدام نکند ،میتواند خطرناک باشد ولی در همین حال این امکان وجود دارد که فرد با درمانهای مناسب بتواند زندگی طولانی و مطلوبی داشته باشد .
پلی سیتمی ورا بیشتر در افراد 60 سال به بروز میکند ولی میتواند  سایر افراد را هم دچار نماید .شیوع آن در آقایان بیشتر از خانمهاست .
درمان این بیماری برای هر فردی با توجه به سن و وضعیت وی انتخاب می‌شود .ولی به خاطرداشته باشید که این سرطان برای هر فردی میتواند با دیگری متفاوت باشد .شما میتوانید با کمک دوستان و خانواده و پزشکتان به بهترین نحو ممکن بیماری خود را مدیریت کنید .

چگونه به پلی سیتمی ورا مبتلا می‌شویم ؟

نحوه ابتلا به این بیماری همانند سرماخوردگی و یا انفولانزا نیست .شما به دلیل نقصی در ژن JAK2 به پلی سیتمی ورا مبتلا می‌شوید .این ژن از تولید گلبولهای قرمز زیاد توسط مغز استخوان جلوگیری میکند .
مغز استخوان شما سه نوع سلول خونی تولید میکند :گلبولهای قرمز و سفید و پلاکت ها .گلبولهای قرمز خون اکسیژن را حمل میکنند  و گلبولهای سفید با عفونت می جنگند و پلاکتها خون را لخته کرده و از بروز خونریزی جلوگیری میکنند .
بیشتر افراد مبتلا به این بیماری گلبولهای قرمز خیلی زیادی دارند ولی ممکن است در عین حال به میزان زیاد ی از گلبولهای سفید و پلاکت هم دچار شوند .
در مواردی نادر بیماری یاد شده از والدین به فرزند منتقل می‌شود ولی اغلب این نقص ژنیتکی در طی دوران زندگی بروز میکند .

نشانه‌های پلی سیتمی ورا کدامند ؟

ممکن است در ابتدا شما هیچ نشانه ای نداشه باشید و پس از آن این علایم بروز نمایند :
-سردرد 
-دویینی  و یا مشاهده نقاط تیره و کور که بروی دید فرد حرکت میکنند 
-خارش تمام بدن به‌خصوص پس از آنکه در آب گرم و یا داغ می‌روید 
-تعریق به‌خصوص در شب 
-قرمزی صورت که مشابه آفتاب سوختگی یا گرگرفتگی است 
-ضعف 
-سرگیجه 
-کاهش وزن 
-کمبود نفس 
-سوزن سوزن شدن و سوزش دست و پا 
-ورم دردناک مفصل 
همچنین ممکن است فرد فشار ی را در زیر و سمت چپ دندده های خود حس نماید .این علایم به دلیل بزرگی طحال بروز میکنند که تعدادی را دچار میکند .طحال به فیلتر خون کمک میکند .
اگر این بیماری درمان نشود ،تعداد زیادی گلبولهای قرمز خونی  لخته های خونی را بوجود می آورد که خود میتوانند جریان خون را کاهش دهند  و به سکته یا حمله قلبی منجر شوند . امکان بروز انژین یا درد  در قفسه سینه هم وجود دارد .

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران