بیماری کرون نوعی التهاب روده ای مزمن است و در دسته بیماری های التهابی روده ای قرار میگیرد .در این پست به تاثیر مواد غذایی مصرفی در بهبود نشانه های کرون میپردازیم
1-رژیم غذایی کم فیبر
این رژیم ها میزان اجابت مزاج در افراد مبتلا به بیماری کرون را کاهش میدهند.بسیاری از انها به تنگی و یا باریکی روده کوچک پایینی دچار هستند   و یک رژیم غذایی کم فیبر میتواند درد های شکمی و کرمپ و اسهال را در انها کاهش دهد .در این رژیم غذایی از مصرف این مواد اجتناب میشود :
•    اجیل
•    میوه خام
•    دانه ها
•    سبزیجات
•    ذرت


2-ثبت برنامه غذایی روزانه به منظور مدیریت بیماری کرون
با این کار شما میتوانید محرک های غذایی خود را بشناسید و اجتناب از این مواد غذایی به خصوص در هنگام فعال بودن بیماری ،باعث میشود تا بهتر بتوانید علائم را کنترل کنید .
ثبت روزانه برنامه غذایی به شما و دکترتان کمک میکند تا یک رژیم غذایی متعادل و متناسب را انتخاب نمایید.همچنین میزان مصرف کافی و یا ناکافی پروتئین ،کربوهیدرات ،چربی و اب و کالر ی هم مشخیص میشود .
بهتر است با ثبت نوع غذاهای مصرفی و تاریخ انها و علائم پس از مصرف در دفترتان ،این کار را اغاز کنید .
پس از یک تا دو ماه برنامه غذایی خود را با یک متخصص تغذیه مرور کنید .رژیم غذایی سالم به بدن شما کمک میکند تا خود را بهبود بخشد و علائم بیماری کرون هم مدیریت شوند .


3-سایر موارد حائز اهمیت در برنامه رژیم غذایی کرون
بهتر است از مصرف مواد غذایی محرک کرون خودداری نمایید ولی رژیم غذایی خود را نباید تا اندازه ای محدود کنید که به سوتغذیه دچار شوید زیرا این حالت خود به وخامت بیماری منجر میشود .بهتر است راهی برای جایگزینی کالری ،پروتئین و کربوهیدرات های حذف شده از رژیم غذایی تان پیدا کنید .بدین منظور بهتر است بروی مواد  مغذی در برنامه ی غذایی تان تمرکز نمایید.
معمولا از مصرف غذاهای اماده در رژیم های غذایی سالم پرهیز میشود ،ولی این مواد غذایی گاهی میتوانند باعث بهبود رژیم شما شوند .مثلا پیتزا منبع خوبی از کالری ،پروتئین و مواد مغذی مانند کلسیم ،ویتامین آ ،ب،ث  و د میباشد .همچنین شیک شیر حاوی میزان زیادی  از کلسیم و کالری است و در صورتی که شما به لاکتوز حساسیت دارید،باید پیش از مصرف شیر از داروهای متناسب مصرف کنید .
با پزشکتان در خصوص مصرف مواد معدنی و مکمل ها مشورت نمایید .تعداد زیادی از افراد مبتلا به بیماری کرون به فقر ویتامین د مبتلا هستند .مطالعات انجام شده نشان میدهند که مصرف میزان بیشتری از ویتامین د میتواند در کاهش سرطان روده بزرگ موثر باشد که خود در افراد مبتلا به بیماری های تورمی روده ای بیشتر است .
اکادمی ملی علوم نیز مصرف 2000 واحد از ویتامین د در روز را مجاز می شمارد ولی در هر صورت بهتر است با یک متخصص تغذیه در خصوص دوز مصرفی مناسبتان صحبت کنید .


4-مصرف مایعات
بنا بر تحقیقات انجام شده ،پیروی از رژیم غذایی مایعات میتواند به افراد مبتلا به بیماری های جدی کمک کند و این قاعده برای بیماری کرون هم صدق میکند .در این رژیم ،روده ها بیشتر استراحت کرده و نشانه های بیماری کرون کاهش می یابند .
این رژیم ها برای افرادی که قادر به جذب مواد از غذاها نیستند و یا انهایی که در مدتی کوتاه به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند ،مناسب میباشد .


5-مصرف اسید های چرب امگا 3  و پروبیوتیک ها
مطالعا انجام شده نشان میدهند که مصرف روغن زیتون و دانه کتان نقش مهمی در کنترل پاسخ های التهابی در بیماری های التهابی روده ای ایفا میکند ولی تاثیر مستفیم امگا 3 بر این بیماری هنوز مشحص نیست .در صورتی که میخواهید این مواد را به رژیم غذایی تان اضافه کنید ،ابتدا با پزشکتان مشورت نمایید.
همچنین مطالعاتی بروز میزان تاثیر پروبیوتیک ها و یا باکتری های مثبت بر بهبود بیماری کرون و کولیت زخمی انجام میشود ولی هنوز این مطالعات به نتایج قابل توجهی دست نیافته اند .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران