تنها شما نیستید که همزمان با افسردگی، به مشکلات جنسی نیز دچار می شوید. مشکلات جنسی، مانند اختلال نعوظ یا ناتوانی در داشتن ارگاسم معمولا با افسردگی همراه می شوند. خبر خوب این است که معمولا مشکلات جنسی که با افسردگی در ارتباط هستند قابل درمان می باشند. 

ارتباط بین افسردگی و مشکلات جنسی چیست؟ 

مغز را به عنوان یک اندام جنسی حساس در نظر بگیرید. تمایل جنسی در مغز شروع شده و راه خود را به سمت پایین پیدا می کند. این امر به دلیل مواد شیمیایی خاصی است که در مغز وجود دارند و انتقال دهنده های عصبی نامیده می شوند. این مواد شیمیایی ارتباط بین سلول های مغز را افزایش داده و جریان خون را به سمت اندام جنسی افزایش می دهند. مشکل افسردگی و دیگر اختلالات خلقی این است که مدارهای مغز که با استفاده از مواد شیمیایی با یکدیگر ارتباط برقرار می کردند، به درستی عمل نمی کنند. 
بسیاری از مردان و زنان مبتلا به افسردگی دچار کاهش میل جنسی می شوند یا هیچ تمایلی به برقراری رابطه جنسی ندارند. این امر باعث کم شدن روابط صمیمی می شود. 

آیا داروهای ضد افسردگی باعث بروز مشکلات جنسی می شوند؟ 


همان اندازه که ضد افسردگی ها باعث بهبود خلق و خوی افراد می شوند، اما برخی از آنها – مانند مهار کننده های انتخابی باز جذب سروتونین (SSRI) – دارای عوارض جانبی نامطلوب خواهند بود که این عوارض منجر به بروز مشکلات جنسی می شوند. 
داروهای ضد افسردگی با تغییر عملکرد مواد شیمیایی مغز (انتقال دهنده های عصبی) به بهبود خلق و خو کمک می کنند. اما همان مواد شیمیایی در عملکردهای جنسی نیز نقش دارند. داروهای ضد افسردگی بر روی مسیرهای عصبی تاثیر می گذارند که تنظیم کننده پاسخ جنسی هستند و باعث اختلال در عملکرد جنسی می شوند. عوارض جنسی مربوط به داروهای ضد افسردگی گاهی با افزایش میزان مصرف دارو افزایش می یابند. ضد افسردگی هایی که بر روی سروتونین تاثیر می گذارند نیز اغلب برای درمان انزال زودرس در مردان استفاده می شوند. 

داروهای ضد افسردگی باعث بروز چه نوع بیماری های جنسی می شوند؟ 


مشکلات جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی عبارتند از: 

  • ناتوانی در شروع رابطه جنسی یا لذت بردن از آن 
  • اختلال نعوظ یا تاخیر در انزال برای مردان 
  • کاهش میل جنسی 
  • ناتوانی در رسیدن به ارگاسم 

مشکلات جنسی ناشی از افسردگی یا داروهای ضدافسردگی چگونه درمان می شوند؟ 


اگر دچار افسردگی هستید و متوجه کاهش میل جنسی یا اختلال در عملکردهای جنسی در خود شده اید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا تعیین شود که آیا علت اصلی بروز این مشکلات افسردگی است یا عامل دیگری ممکن است باعث بروز آنها شده باشد. روش هایی برای کنترل عوارض جانبی داروهای ضدافسردگی وجود دارد. 
در این شرایط ممکن است پزشک داروی شما را تغییر دهد و دارویی را تجویز کند که تاثیر کمتری بر روی تمایل جنسی داشته باشد. یا ممکن است داروی دیگری برای مقابله با عوارض داروی ضد افسردگی تجویز شود. 
بدون بیان مشکلات جنسی برای پزشک، نمی توانید آن ها را برطرف کنید. بنابراین مشکلات جنسی خود را برای پزشک و شریک جنسی خود بیان کنید و به فکر برطرف کردن این مشکل باشید. 
بسیاری از افراد پس از اینکه متوجه می شوند مشکلات و عوارض ناشی از داروهای ضد افسردگی قابل کنترل هستند، به مصرف آنها ادامه می دهند. 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران