پسوریازیس باعث رشد سلولهای پوستی شما 5 برابر سریع تر از حالت عادی میشود و بدن شما نمیتواند با این وضعیت کنار بیاید و سلولهای قدیمی به جای جدایی از پوست ،باقی مانده و متورم شده و تکه های پوسته پوسته و حساسی را بوجود میاورند که با خارش همراه هستند.
ولی علت بروز این حالت چیست ؟عوامل زیادی در بروز این بیماری نقش دارند .
محققان عقیده دارند که موردی  میتواند سیستم ایمنی شما را از کار بیندازد و همین حالت خود به بروز پسوریازیس منجر میشود .البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است  حتی ترکیبی از ژنتیک و عوامل محرک میتوانند در بروز پسوریازیس نقش داشته باشند .
ژنتیک و سیستم ایمنی شما
ذرات  کوچکی از دی ان ای به نام ژنتیک دستوراتی را برای سلولهای شما صادر میکنند و مواردی همانند رنگ چشم و مو و پوست و حتی نوع عملکرد بدنتان  را کنترل میکنند .تعدادی از ژن هاهم  در زمانهای معینی فعال میشوند .
زمانی که فرد به پسوریازیس مبتلا میشود ،ژنهایی کنترل کننده ی سیگنالهای سیستمی به هم ریخته و به جای حفاظت از بدنتان در برابر هجوم موارد خارجی،باعث بروز التهاب شده و رشد سلولهای پوستی را افزایش میدهد .
محققان دریافته اند که 25 ژن در افراد مبتلا به پسوریازیس در مقایسه با افراد نرمال متفاوت است و انها باور دارند که بیش از یک مورد در بروز این بیماری نقش دارد و همچنان به دنبال دلیل اصلی میگردند .
حدود یک دهم مردم ژن هایی دارند که بیشتر انها را در معرض ابتلا به این بیماری قرار میدهد ولی در واقع حدود دو تا سه نفر انها به این بیماری دچار میشوند .
مواد محرک پسوریازیس کدامند ؟
در صورتی که ترکیب ژنی شما مناسب باشد ،ممکن است تعدادی از عوامل منجر به اغاز ناگهانی این بیماری شوند مانند :
•    اسیب دیدگی پوست :بریدگی ،خراش ،نیش حشره ،عفونت ،افتاب سوختگی شدید  و یا خاراندن شدید پوست میتواند منجر به بروز ناگهانی این بیماری شود .
•    عفونت :عفونت های استرپتوکوکی   به خصوص انهایی که  با پسوریازیس خالدار مرتبط هستند و همانند قطره های کوچک و قرمز به نظر میرسند .بیشتر کودکان پیش از ابتلا به پسوریازیس ،به گلودرد استرپتوکوکی دچار میشوند .گوش درد ،برونشیت ،تورم لوزه  و یا عفونت سیستم تنفسی مانند سرماخوردگی و انفولانزا یا ذات الریه میتواند منجر به بروز مشکلات پوستی شوند .
•    ایدز :معمولا پسوریاریس در اغاز بیماری بدتر است و مدتی پس از ان  و با مصرف دارو بهبود می یابد
•    دارو ها :تعدادی از دارو ها باعث وخامت پسوریازیس میشوند مانند :
لیتیوم :که برای درمان اختلال دو قطبی و بیماری های ذهنی به کار برده میشود
-دارو های درمانی فشار خون بالا و قلب مانند پروپرانولول و سایر مسدود کننده های بتا ،مهار کننده های ACE و کوئینیدین
-دارو های ضد مالاریا مانند کلروکوئین ،هیدروکسی کلرید ،ایندومتاسین  و کوئیناکرین
-ایندومتاسین که  برای درمان التهاب به کار برده میشود
•    استرس :محققان باور دارند که سیستم ایمنی پاسخی یکسان به بیماری های روحی و بیماری های فیزیکی مانند اسیب دیدگی  و عفونت دارد
•    وزن :افراد خیلی چاق بیشتر در معرض بروز  پلاک های پوستی در چروک ها و لایه های پوستی خود هستند
•    سیگار کسیدن :سیگار احتمال ابتلا به این بیماری را دو برابر میکند و در صورتی که شما سابقه خانوادکی ابتلا به این بیماری را هم داشته باشید ،این امکان نه برابر بیشتر میشود و خود سیگار باعث میشود تا رهایی از نشانه های بیماری دشوار تر شود .سیگار با نوعی از پسوریازیس کورک دار مرتبط ست که بروی  کف دست و کف پا ظاهر میشود و درمان ان دشوار است
•    الکل :افراد معتاد به الکل به خصوص اقایان به میزان بیشتری در خطر هستند و الکل تاثیر دارو ها را کاهش میدهد .
•    تغییرات هورمونی :این حالت بیشتر در طی دوران بلوغ بروزمیکند و خود یائستگی هم میتواند نوعی محرک باشد .علائم خانمهای باردار هم در طی این داروان از بین رفته و یا بهبود می یابند ولی ممکن است دوباره پس از تولد کودک بروز نمایند .
 

نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران نشانی بهترین مراکز لیزر موهای زائد ایران